آرتریت روماتوئید

درد مفصل، یکی از علائم شایع آرتریت می باشد. در آرتریت روماتوئید، مفصل ملتهب و متورم می شود، و با حمله به بافت های اطراف، و تولید مواد شیمیایی، منجر به تخریب سطح مفصل خواهد شد. این بیماری می تواند تمامی افراد در هر سنی را درگیر کند، اما شروع علائم عمدتا از سنین میانسالی می باشد.

آرتریت روماتوئید، مفاصل دو سمت بدن را درگیر می کند، دست ها، پاها، مفصل ران، زانوها، و آرنج ها. در صورت عدم درمان، آرتریت روماتوئید تبدیل به عارضه ای مزمن می شود و توان حرکتی را از فرد می گیرد.

درد مفاصل از جمله علائم بروز آرتریت است که با ادامه دار شدن این روند، آرتریت روماتوئید بروز می کند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص انجام  درمان آرتریت روماتوئید  با شماره ۰۹۲۰۳۰۰۸۵۲۰ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ما را در اینستاگرام  دنبال کنید.

علت بروز آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید، بیماری وراثتی نیست. اما برخی محقیقن بر این باورند که تعدادی از افراد ژن هایی را دارند که آن ها را مستعد ابتلا به آرتریت روماتوئید می کند. گاهی، محرک هایی مانند عفونت و یا عوامل محیطی در تحریک این ژن ها موثر هستند.

زمانی که بدن در تماس با این محرک ها باشد، سیستم ایمنی واکنش های نامناسبی را نشان می دهد.  بدین معنا که، به جای محافظت از مفاصل، مفصل را مورد هدف و حمله قرار می دهد. این اتفاق، عاملی است برای توسعه و پیشرفت آرتریت روماتوئید.

رباط ها و کپسول های مفصلی، ساختارهای محافظتی هستند. فرسایش و تحلیل غضروف آرتیکولار، به همراه تغییراتی در ساختار رباط ها، منجر به تغییر شکل و انقباض مفاصل، و در نهایت، بروز درد خواهد شد.

علائم و نشانه های آرتریت روماتوئید

درد، تورم و سفت شدگی مفصل از جمله علائم و نشانه های شایع آرتریت روماتوئید هستند. سایر علائم این اختلال عبارتند از:

• التهاب، درد و سفتی مفصل، حتی زمانی که مفصل در حالت استراحت باشد
  • احساس گرمی در نواحی اطراف مفصل
  • تغییر شکل مفصل
  • نشانه هایی در سراسر بدن، مانند تب، کم شدن اشتها و انرژی
  • ضعف ناشی از کاهش تعداد گلبول های قرمز (کم خونی)
  • پا درد
  • وجود توده در نواحی اطراف آرنج

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید شدید، درگیری چندین مفصل در دست ها، بازوها و پاها را تجربه می کنند.

آرتریت روماتوئید

تشخیص آرتریت روماتوئید

تشخیص آرتریت روماتوئید، از طریق بررسی سوابق پزشکی و معاینات فیزیکی و بالینی بیمار امکان پذیر می باشد. سپس، پزشک به بررسی علائمی مانند درد، گرمی مفصل، دامنه حرکتی و یا تغییر شکل و فرم مفصل می پردازد.

آزمایش خون، آنتی بادی آرتریت روماتوئید، یا شاخص آرتریت روماتوئید را نشان می دهد. عکس برداری با اشعه ایکس نیز میزان پیشرفت بیماری را مشخص می کند.

برخی معیارهای تشخیصی این اختلال عبارت است از:

• سفتی مفاصل بعد از بیدار شدن از خواب، به مدت حداقل یک ساعت
  • آرتریت سه تا چند مفصل، به مدت حداقل شش هفته
  • آرتریت مفاصل دست، به مدت حداقل شش هفته
  • برآمدگی های روماتوئیدی زیر پوست
  • مشاهده فاکتور روماتوئید در آزمایش خون
  • تائید آرتریت روماتوئید با اشعه ایکس

درمان آرتریت روماتوئید

گرچه درمان قطعی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد، اما هدف از درمان، تسکین علائم و درد مفصلی، و بهبود عملکرد مفصل می باشد. پروسه درمان، بر اساس نیاز و سبک زندگی بیمار در نظر گرفته می شود.

• درمان غیر جراحی

مصرف دارو. هدف از مصرف دارو، تسکین علائم این بیماری، و کوتاه کردن دوره بیماری و یا به نوعی، تسریع روند بهبودی می باشد.

آسپیرین و ژلوفن، از جمله داروهای مسکنی هستند، که جهت تسکین درد و التهاب، از سوی پزشک تجویز می شوند. سولفاسالازین و تزریق ها نیز از جمله داروهایی هستند که طول دوره درمان را کم می کنند.

ورزش و فیزیوتراپی. ورزش، یکی از مهم ترین اقدامات درمانی است. فیزیوتراپی بعد از تسکین درد، به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند.

• درمان جراحی

جراحی تعویض مفصل، یکی از گزینه های موثر در درمان آرتریت روماتوئید و بازیابی و بهبود عملکرد مفصل می باشد.

برخی از مقالات مرتبط

آرتریت