آرتریت

التهاب مفاصلی که منجر به بروز درد و سفتی می شود را آرتریت می نامند. با این که این بیماری، عمدتا در افراد بزرگسال اتفاق می افتد، اما در برخی موارد ما شاهد بروز آرتریت در کودکان نیز خواهیم بود.

انواع گوناگونی آرتریت وجود دارد، از جمله:

استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، آرتروزهای بعد از صدمات، آرتریت عفونی (چرکی) و آرتریت پسوریاتیک.

با این که علت بروز هر یک از این آرتریت ها متفاوت است، اما علائم و روش های درمانی یکسانی دارند. درد، التهاب، تورم و سفتی از جمله علائم آرتریت هستند. احتمال درگیر شدن هر یک از مفاصل در این بیماری وجود دارد، اما مفاصلی مانند زانو، مفصل ران و ستون فقرات که بیشتر وزن بدن بر این قسمت ها وارد می شود، بیشتر در معرض آرتریت قرار دارند.

افرادی که به التهاب مفصل زانو مبتلا می شوند، به دنبال راه درمانی می گردد تا از این التهاب ها که آرتریت نام دارد، رهایی پیدا کنند. دکتر عنایت اللهی، فوق تخصص جراحی تعویض مفصل نیز می توانند به این افراد کمک کرده و جراحی را برای کاهش آرتریت انجام دهند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص انجام  درمان آرتریت  با شماره ۰۹۲۰۳۰۰۸۵۲۰ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ما را در اینستاگرام  دنبال کنید.

گرچه درمان قطعی برای آرتریت وجود ندارد، اما هدف از درمان، کنترل درد و بازیابی دامنه حرکاتی می باشد.

آناتومی

محل طلاقی دو استخوان را مفصل می گویند. در بیماری آرتریت نیز مفصل درگیر می شود. مانند مفصل زانو، که محل اتصال قسمت تحتانی ساق پا (تیبیا و فیبولا) و استخوان فمور را تشکیل می دهد.

غضروف (Cartilage). بافت نرم غضروف، انتهای استخوان مفصل را پوشش می دهد، و امکان حرکت آسان مفصل را بدون اصطکاک و ساییدگی با استخوان فراهم می کند.

سینوویوم (Synovium). مفصل توسط پوشش رشته ای احاطه شده است، این پوشش اصطلاحا سینوویوم نام دارد که با تولید مایع، از میزان ساییدگی و اصطکاک مفصل کاسته می شود.

عضلات، تاندون ها و رباط ها. رباط ها، بافت هایی هستند که استخوان ها را به هم وصل می کنند و مفصل را ثابت نگه می دارند. عضلات و تاندون ها نیز با تقویت مفصل، به حرکت مفصل کمک می کنند.

آرتریت در پی ساییدگی غضروف، و به مرور زمان و با افزایش سن (استئوآرتریت) و یا در اثر آسیب و صدمات غضروفی ایجاد می شود.

نوع دیگری از آرتریت که آرتریت کریسالی نام دارد، با التهاب همراه می باشد.

برخی دیگر انواع آرتریت مانند آرتریت روماتوئید، در نتیجه بروز بیماری های سیستمیک در بدن ایجاد می شوند.

صرف نظر از علت ایجاد آرتریت (آسیب، ساییدگی طبیعی و یا بیماری)، مفصل درگیر ملتهب می شود که با درد و سفتی همراه خواهد بود. التهاب، یکی از نشانه های طبیعی بدن نسبت به آسیب یا بیماری می باشد.

استئوآرتریت (Osteoarthritis)

استئوآرتریت یا ساییدگی مفصل، یکی از شایع ترین انواع آرتریت می باشد و زمانی اتفاق می افتد که غضروف پوشش دهنده انتهای استخوان ها، به تدریج دچار ساییدگی و اصطکاک می شود. چنین حالتی در اثر آسیب و یا تخریب طبیعی غضروف ظاهر می شود که البته یکی از اثرات افزایش سن و پیری می باشد.

استئوآرتریت با درد نسبتا زیادی در مفاصلی همراه می باشد که وزن بدن را تحمل می کنند، مانند مفصل زانو، ران و ستون فقرات. با این حال، مفاصلی که بیشتر در کار و ورزش درگیر هستند، و یا مفاصلی که دچار آسیب دیدگی می شوند، علائمی از استئوآرتریت را نشان خواهند داد.

آرتریت روماتوئید (Rheumatoid Arthritis)

آرتریت روماتوئید، بیماری مزمنی است که ممکن است چندین قسمت بدن را درگیر کند، اما عمدتا در مفاصل دیده می شود. سیستم ایمنی که به طور طبیعی از بدن محافظت می کند، موادی را تولید می کند که همان مواد، بدن را مورد حمله قرار می دهند. در این بیماری، مفصل و بافت های اطراف آن، ملتهب می شوند. تولید این قبیل مواد شیمیایی، باعث تخریب سطح مفصصل نیز خواهد شد.

آرتریت روماتوئید می تواند مفاصل بزرگ و کوچک و حتی ستون فقرات را نیز درگیر کند، و منجر به بروز درد، سفتی و التهاب در مفصل درگیر شود.

آرتریت

آرتریت بعد از آسیب و صدمه (Post- traumatic Arthritis)

این نوع آرتریت، نتیجه آسیب مفصل می باشد. در صورتی که شکستگی استخوان، به مفصل و غضروف پوشاننده مفصل آسیب وارد کند، سطح مفصل ناهموار می شود و منجر به ساییدگی مفصل در زمان حرکت خواهد شد.

آرتریت عفونی (Septic Arthritis)

عفونت مفصل، آرتریت عفونی نام دارد. در برخی مواقع، باکتری از طریق گردش خون به مفصل نیز می رسد، مانند عفونت های دستگاه ادراری. حرارت، قرمزی و سفتی از جمله علائم مفصل درگیر می باشد. علاوه بر این به دلیل وجود چرک در مفصل، شاهد التهاب نیز خواهیم بود.

آرتریت پسوریاتیک (Psoriatic Arthritis)

آرتریت پسوریاتیک، با بیماری پوستی پسوریازیس مرتبط می باشد. این نوع آرتریت می تواند مفاصل بزرگ تر مانند زانو را درگیر کند و با علائمی در مناطق کوچک تر و یا مفاصل دورتر مانند انگشتان همراه می باشد.

Gouty Arthritis

این نوع آرتریت در پی انباشت اوریک اسید در خون ایجاد می شود. بالا رفتن اوریک اسید منجر به تشکیل کریستال و در نهایت، التهاب حاد در مفصل خواهد شد. مچ پا و زانو، بیشترین مفاصل درگیر هستند، که مشخصه آن ها قرمزی و حساس شدن به لمس می باشد. این نوع آرتریت، اغلب با مصرف دارو، درمان خواهد شد.

آرتریت

آرتریت لایم، یکی از عوارض بیماری لایم می باشد، عفونت سیستمیکی که از نیش کنه ایجاد می شود. این نوع آرتریت می تواند در مراحل اولیه با درد و التهاب همراه باشد. مصرف آنتی بیوتیک راه درمان آرتریت لایم می باشد، و در صورت عدم درمان می تواند منجر به آرتریت های مزمن شود.

آرتریت اسپوندیلیت (Spondylytic Arthritis)

آرتریت اسپوندیلیت یا آرتریت ستون فقرات، شایع ترین فرم اسپوندیلیت آنکیلوزان است، و با پشت درد و تغییر در استخوان خاجی لگن، همراه می باشد. در صورتی که تست HLA- B27، مثبت شود، این آرتریت تشخیص داده می شود.

آرتریت لوپوس (Lupus Arthritis)

لوپوس، بیماری خود ایمنی است که چند قسمت مختلف بدن مانند کلیه ها، پوست، خون و قلب، را درگیر می کند. این نوع آرتریت، سیستمیک است و منجر به بروز دردهای مزمن در مفاصل می شود.

آرتریت جوانان (Juvenile Arthritis)

آرتریت جوانان، یکی از شایع ترین آرتریت ها در کودکان می باشد. انواع گوناگونی از این بیماری وجود دارد و متفاوت از آرتریت روماتوئید بزرگسالان است.

تشخیص و ارزیابی

تشخیص آرتریت، از طریق ارزیابی های دقیق، بررسی علائم و معاینه فیزیکی امکان پذیر می باشد. اشعه ایکس نیز هر گونه آسیب مفصلی را نشان می دهد. آزمایش خون و سایر تست های آزمایشگاهی، از جمله روش های تشخیصی آرتریت هستند.

برخی یافته های مربوط به آرتریت عبارت است از:

• ضعف عضلانی
  • حساس شدن نسبت به لمس
  • محدود شدن دامنه حرکتی مفصل
  • علائمی از درد و التهاب مفصل (که نشانه هایی از آرتریت روماتوئید هستند)
  • احساس ساییدگی و یا شنیده شدن صدا از مفصل حین حرکت
  • احساس درد، حین حرکت و زمانی که به مفصل فشار می شود

درمان آرتریت

درمان قطعی برای آرتریت وجود ندارد، اما هدف از درمان، کنترل و تسکین درد و ناتوانی می باشد.

• درمان غیر جراحی

مصرف دارو جهت کنترل درد و التهاب در مفصل. این داروها به عنوان داروهای ضد التهابی شناخته می شوند، مانند ژلوفن، آسپیرین و ناپروکسن. استامینوفن نیز در کنترل و تسکین درد موثر می باشد.

داروها بر اساس نوع و شدت آرتریت، و سلامت جسمانی بیمار تجویز می شوند. افراد مبتلا به آسم، و یا افرادی که مشکلات کلیوی و کبدی دارند، نباید از داروهای ضد التهابی استفاده کنند.

تزریق کورتون، از دیگر اقدامات غیر جراحی است که به تسکین موقتی درد و التهاب کمک می کند. تکرار و تداوم تزریق به یک مفصل، می تواند منجر به بروز آسیب های بیشتر و عوارض جانبی شود.

فیزیوتراپی و تمرینات بدنی، در کاهش سفتی، تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی مفصل بسیار موثر می باشد.

استفاده از عصا و واکر، از میزان فشار و استرس وارده به مفصل درگیر کم می کند.

• درمان جراحی

در صورت عدم بهبودی علائم با روش های غیر جراحی، روش های جراحی توصیه می شود. پیش از جراحی، مواردی مانند نوع جراحی و شرایط جسمانی و فیزیکی بیمار بررسی می گردد. برخی روش های جراحی عبارتند از:

• حذف مفصل آسیب دیده و درگیر
  • هم ترازی مجدد مفاصل
  • اتصال انتهای استخوان ها به هم، جهت پیشگیری از حرکت و تکان خوردن مفصل، و تسکین درد
  • تعویض کامل مفصل

در بیشتر موارد، بیماران مبتلا به آرتریت قادر به انجام کارهای روتین و روزانه خود خواهند بود. ورزش و تمرین بدنی، مصرف داروهای ضد التهابی و کم کردن وزن از جمله اقداماتی هستند که به تسکین درد، رفع سفتی مفصل و بهبود دامنه حرکتی کمک می کنند.

در افرادی که از آرتریت مزمن رنج می برند، متخصص ارتوپدی، جراحی را راه رهایی بیمار از درد می داند.

درمان برخی انواع آرتریت مانند آرتریت روماتوئید، بایستی تحت نظر روماتولوژیست، فیزیوتراپ و متخصص ارتوپدی صورت گیرد.

در حال حاضر، متخصصین ارتوپدی به دنبال یافتن درمانی موثر برای انواع آرتریت ها هستند.

برخی از مقالات مرتبط

آرتریت زانو