آناتومی کامل زانو

زانو، بزرگ ترین مفصل بدن است و در عین حال در برابر آسیب و ضربه، حساس می باشد. این مفصل متشکل از استخوان، غضروف، رباط و تاندون می باشد.

استخوان ها. سه استخوان فمور، تبیا و پاتلا در استخوان زانو به هم می پیوندند.

غضروف آرتیکولار. انتهای استخوان فمور، تبیا و بخش پشتی پاتلا، توسط غضروف آرتیکولار احاطه شده اند. این ماده لغرنده به تسهیل حرکت استخوان ها و هم چنین خم و راست شدن پا کمک می کند.

مینیسک. مینیسک همانند ضربه گیری ما بین فمور و تبیا عمل می کند و بر خلاف غضروف آرتیکولار به تثبیت مفصل در جای خود کمک می کند.

رباط ها. استخوان ها از طریق رباط ها به هم متصل می شوند. چهار رباط اصلی مانند نوار محکمی استخوان ها را در کنار هم نگه می دارند و به ثابت ماندن رانو در جای خود کمک می کنند.

آسیب های شایع زانو

رباط کلترال (جانبی). این رباط ها در کناره های زانو (داخل و خارج) قرار گرفته اند و مسئول کنترل حرکات زانو هستند.

رباط صلیبی. این رباط ها در داخل زانو قرار دارند. رباط صلیبی خلفی و قدامی به شکل ضربدری (x) یکدیگر را قطع می کنند و مسئول کنترل و پایداری حرکات زانو به سمت جلو و عقب هستند.

تاندون ها. عضلات و ماهیچه ها توسط تاندون به استخوان ها متصل می شوند. تاندون چهار سر ران، عضلات جلوی ران را به پاتلا متصل می کند.

آسیب های شایع زانو

زانو از ساختارهای مهمی تشکیل شده است که همگی می توانند آسیب ببینند. شکستگی های اطراف زانو، دررفتگی ها، کشیدگی ها و پارگی بافت های نرم مانند رباط ها از جمله این آسیب ها می باشند. درد و التهاب، علامت بارز این آسیب ها می باشد. در بسیاری از موارد، فرد قادر به استفاده از زانوی خود نمی باشد.

شکستگی زانو

پاتلا، یکی از استخوان های اطراف زانو است که دچار آسیب و شکستگی می شود. انتهای فمور و تبیا که مفصل زانو را فرم می دهند، نیز دچار شکستگی می شود. آسیب های شدید مانند تروما، افتادن از ارتفاع و یا تصادف می تواند باعث شکستگی در این نواحی شود.

دررفتگی زانو

دررفتگی زمانی اتفاق می افتد که استخوان زانو از جای اصلی خود خارج شود. به عنوان مثال، امکان خارج شدن فمور و تبیا از رباط وجود دارد. ناهنجاری های موجود در ساختار زانو در بروز دررفتگی دخیل می باشند. در صورتی که ساختار زانو مشکلی نداشته باشد، فشارهای وارده به زانو در پی تروما و یا زمین خوردن منجر به دررفتگی خواهد شد.

آسیب های رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی معمولا حین فعالیت های ورزشی دچار آسیب می شود. ورزشکارنی که در فعالیت هایی مانند فوتبال و بسکتبال فعالیت می کنند اغلب با این آسیب روبرو هستند. تغییر جهت فشار وارده به زانو و یا پریدن با شدت می تواند باعث پارگی این رباط شود. حدود نیمی از آسیب های رباط صلیبی به دنبال آسیب های ساختاری مانند غضروف آرتیکولار، مینیسک و رباط ها اتفاق می افتد.

آسیب های رباط صلیبی خلفی

رباط صلیبی خلفی، معمولا هنگام خم شدن زانو دچار آسیب می شود، در مواردی مانند تصادف با موتور و یا حین فعالیت های ورزشی. این آسیب و پارگی معمولا جزئی است و خود به خود بهبود می یابد.

آسیب های رباط جانبی

این قبیل آسیب ها به دنبال وارد آمدن فشار از پهلو به زانو و در فعالیت های ورزشی ایجاد می شوند. وارد آمدن ضربه به قسمت داخلی زانو نیز می تواند باعث آسیب رباط های جانبی شود. البته این نوع آسیب به ندرت اتفاق می افتد.

پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک، آسیب ورزشی محسوب می شود و به دنبال پیچ خورددن و یا تکل رفتن بر روی زانو اتفاق می افتد. البته این نوع آسیب می تواند ناشی از آرتریت زانو و یا بالا رفتن سن باشد.

پارگی تاندون زانو

تاندون پاتلا و چهار سر ران می توانند آسیب ببینند و پاره شوند. با این که تمامی افراد در معرض این آسیب ها قرار دارند، اما در میان افراد مسن بیشتر شایع می باشد. زمین خوردن ها، وارد آمدن فشار مستقیم به قسمت جلویی زانو و یا پریدن ها از جمله دلایل پارگی تاندون می باشند.

درمان آسیب های زانو

استراحت، استفاده از کمپرس یخ و یا بالا نگه داشتن زانو از جمله اقداماتی هستند که در آسیب های زانو توصیه می شوند. در صورت مشاهده علائم زیر، سریعا نسبت به درمان اقدام کنید:

• شنیده شدن صدا از داخل زانو
  • دردهای شدید
  • عدم توانایی در تکان دادن زانو
  • لنگیدن هنگام راه رفتن
  • التهاب شدید در ناحیه درگیر

نوع درمان به عواملی از قبیل شدت آسیب، سن بیمار، وضعیت جسمانی و میزان فعالیت فرد بستگی دارد.

دکتر محمدعلی عنایت اللهی متخصص ارتوپدی و دارای فلوشیپ فوق تخصصی جراحی تعویض مفصل با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های در زمینه ارتوپدی می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره تماس ۰۹۲۰۳۰۰۸۵۲۰ بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان های غیر جراحی

بسیاری از آسیب های زانو با درمان های غیر جراحی بهبود می یابند. از جمله:

• تثبیت زانو. استفاده از آتل جهت پیشگیری از حرکت زانو توصیه می شود. در صورت بروز شکستگی استخوان ، استفاده از آتل باعث می شود استخوان تا زمان بهبودی کامل در جای خود ثابت نگه داشته شود.
  • فیزیوتراپی. فیزیوتراپی و انجام یک سری تمرینات به بازگشت عملکرد استخوان به حالت اولیه و حفظ قوای عضلانی کمک می کند.
  • مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی. داروهایی مانند ژلوفن و آسپیرین به کاهش درد و التهاب کمک می کنند.

درمان جراحی

در بسیاری از آسیب ها، جراحی جهت بازگشت عملکرد زانو به حالت طبیعی توصیه می شود. در برخی موارد مانند پارگی رباط صلیبی، جراحی از طریق ایجاد برش های کوچک انجام خواهد شد. اما در دیگر موارد، جراحی های باز و برش های بزرگ تری نیاز می باشد.