با بیماری استئوآرتریت آشنا شوید؟

استئوآرتریت

استئوآرتریت، اختلال شایعی است که با تحلیل رفتن غضروف همراه است و مفاصل را درگیر می کند. غضروف، بافتی است که قسمت انتهایی استخوان ها را تحت پوشش قرار می دهد و سطح لغزنده ای را برای استخوان فراهم می کند. در صورتی که سطح غضروف کاهش یابد و یا تخریب شود، استخوان ها در معرض هم قرار خواهند گرفت.

با پیشرفت بیماری، غضروف بیشتری از دست می رود و در نهایت، شاهد ساییده شدن استخوان ها بر روی هم خواهیم بود. این بیماری روند پیشرفت آهسته ای دارد و می تواند به مرور زمان کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش دامنه حرکتی شود.

با بیماری استئوآرتریت آشنا شوید؟

علت بروز استئوآرتریت

علت اصلی بروز استئوآرتریت به طور کامل مشخص نیست، اما برخی عوامل موثر در بروز این اختلال عبارتند از:

• چاقی و اضافه وزن
  • عوامل ژنتیکی
  • تروما و وارد آمدن آسیب و ضربه به غضروف
  • ضعیف بودن تاندون ها و رباط ها
  • بالا رفتن سن

انواع دیگری از آرتریت وجود دارد:

با این که استئوآرتریت، شایع ترین فرم آرتریت است اما انواع دیگری نیز موجود می باشد. متخصصین ارتوپدی قادر به تشخیص و درمان طیف وسیعی از مشکلات آرتریتی از جمله استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید هستند.

استئوآرتریت، نتیجه تحلیل رفتن غضروف به دلیل استفاده بیش از حد از مفصل و یا ضعیف بودن رباط ها می باشد.

آرتریت روماتوئید، شایع ترین فرم آرتریت التهابی می باشد. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن، غضروف مفصل را تخریب می کند.  به همین خاطر، اختلال اتوایمیون (خود ایمن) در نظر گرفته می شود.

در کل، هر دو این اختلال با تحلیل رفتن غضروف، دفرمه شدن مفصل، سفتی و درد همراه  هستند.

از کجا بفهمیم به استئوآرتریت مبتلا شده ایم؟

افراد مبتلا به استئوآرتریت از درد هنگام انجام فعالیت ها شکایت می کنند. همزمان با پیشرفت بیماری، فرد هنگام استراحت و یا شب ها موقع خواب، دردی را در مفصل درگیر احساس خواهد کرد.

از دیگر علائم این اختلال می توان به سفتی و دفرمه شدن مفصل که اغلب با محدود شدن دامنه حرکتی همراه می باشد، اشاره کرد.

در برخی افراد، استئوآرتریت روند پیشرفت آهسته ای دارد و با اقدامات غیر جراحی کنترل می شود. در صورتی که روند پیشرفت بیماری سریع باشد، میزان درد به حدی می رسد که روش های جراحی به منظور  کنترل علائم در نظر گرفته خواهد شد.

آیا نیازی به مراجعه به پزشک می باشد؟

در صورت بروز درد در مفصل، توصیه می شود به پزشک مراجعه شود. پزشک به بررسی سوابق پزشکی و علائم و نشانه ها می پردازد و تست های تصویربرداری از مفصل درگیر را تجویز می کند تا به تشخیص قطعی برسد.

درمان نیز با توجه به میزان پیشرفت بیماری و آسیب وارده به مفصل در نظر گرفته خواهد شد. در ابتدا درمان های غیر جراحی مانند مصرف دارو از سوی پزشک تجویز می شود و در صورت عدم بهبود، جراحی در نظر گرفته خواهد شد.

نکته سیار مهم این است که درد مفصل ران و زانو، الزاما به معنای ابتلا به استئوآرتریت نیست.

آیا درمانی برای آرتریت زانو وجود دارد؟

درمان قطعی برای آرتریت زانو وجود ندارد. اما رعایت اقداماتی قبل ازجراحی به تسکین و کنترل علائم و بهبود دامنه حرکتی کمک خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص ارتوپدی خوب در تهران مراجعه نمایید.

Source: https://hipknee.aahks.org/osteoarthritis-frequently-asked-questions/

1 × یک =