بیهوشی در جراحی ارتوپدی

پزشک پیش از انجام جراحی تعویض مفصل، بهترین نوع بیهوشی را برای بیمار خود در نظر می گیرد. انتخاب نوع بیهوشی تصمیم بزرگی است که می تواند دوره نقاهت را تحت تاثیر قرار بدهد. عواملی که در انتخاب نوع بیهوشی دخیل هستند، عبارتند از:

• سوابق بیمار. این که آیا بیمار قبلا بیهوشی داشته؟ آیا حساسیت و واکنش به بیهوشی داشته یا نه؟ چند نفر از اعضای خانواده بیمار سابقه حساسیت به بیهوشی داشته اند؟
  • وضعیت سلامت جسمانی و فیزیکی بیمار. این که آیا بیمار سیگار می کشد؟ آیا اضافه وزن دارد؟ آیا سابقه درمان به غیر از جراحی تعویض را داشته؟
  • واکنش و حساسیت به مصرف دارو. این که آیا بیمار سابقه حساسیت دارویی داشته؟ آیا سابقه عوارض دارویی داشته؟ بیمار چه نوع مکمل های گیاهی، ویتامین و داروهایی را اخیرا مصرف کرده است؟
  • خطرات احتمالی. خطرات و عواض متغیر هستند، بسته به وضعیت سلامت جسمانی و نوع بیهوشی انتخاب شده بستگی دارد.
  • تیم جراحی. مهارت و دانش پزشک و تیم جراحی، نقش مهمی را در انتخاب نوع بیهوشی دارند.
بیهوشی در جراحی ارتوپدی

انواع بیهوشی

انواعی از بیهوشی وجود دارد، از جمله: موضعی، ناحیه ای و عمومی.

• بی حسی موضعی

در بی حسی موضعی، تنها قسمت خاصی از بدن بی حس می شود. ناحیه مورد نظر با تزریق، اسپری و یا پماد و تنها برای مدت زمان کوتاهی بی حس می شود و بیمار حین عمل هوشیار می باشد. از این بی حسی در جراحی های کوچک استفاده می شود. در جراحی هایی مانند تعویض مفصل ران و یا زانو، از این بی حسی در تکمیل جراحی استفاده می شود.

• بی حسی ناحیه ای

بی حسی ناحه از شامل مسدود کردن اعصاب ناحیه ای خاص از بدن می باشد، بی آن که تاثیری بر روی مغز و یا تنفس بگذارد. از آن جایی که در این نوع بیحسی، بیمار هوشیار است از مسکن هایی جهت حفظ آرامش بیمار در طول عمل نیز کمک گرفته می شود.

سه نوع بی حسی موضعی وجود دارد:

• اسپاینال (نخاعی). در این نوع بی حسی، ماده بی حس کننده به مایع اطراف نخاع در پشت بدن تزریق می شود. این تزریق به سرعت عمل می کند و اثر آن بعد از چند ساعت از بین می رود.
  • اپیدورال. در این بی حسی، کاتتر در قسمت پشت بدن قرار می گیرد تا ماده بی حسی به مرور وارد بدن شود. بی حسی اپیدورال و اسپینال در نواحی مختلف بدن می توانند تزریق شوند. با این حال، کاتتر اپیدورال در مقایسه با اسپینال در نواحی دیگری از نخاع تزریق می شود.
  • عصب پریفرال. در این بی حسی، ماده بی حس کننده مستقیما در اعصاب ران مانند عصب فمور و یا عصب سیاتیک تزریق و پایی که تزریق در آن انجام شده بی حس می شود. یکی از گزینه ها یک بار تزریق به اطراف اعصاب است که باعث بی حس شدن پا در طول جراحی می شود. گزینه دیگر، قرار دادن کاتتر در ناحیه مورد نظر و ارسال مداوم ماده بی حسی به اعصاب، به مدت چند روز بعد از جراحی می باشد.

از مزایای این بی حسی می توان به کاهش حجم خون از دست رفته، تهوع کمتر، گیجی کمتر، درد کمتر بعد از جراحی و کاهش عوارض بعد از جراحی مانند عفونت و یا حملات قلبی اشاره کرد.

احتمال بروز عوارضی از قبیل سردرد، مشکلات ادراری، واکنش های آلرژیک و یا آسیب های عصبی بعد از این بی حسی وجود دارد.

• بیهوشی عمومی

از بیهوشی عمومی در جراحی های اصلی مانند جراحی تعویض مفصل استفاده می شود. بر خلاف بی حسی موضعی و ناحیه ای، بیهوشی عمومی بر روی تمام بدن اثر می گذارد، مغز و سیستم عصبی را نیز درگیر می کند و بیمار موقتا هوشیاری خود را از دست خواهد داد.

در این بیهوشی، داروها از راه تزریق و یا استنشاق دریافت می شوند. متخصص بیهوشی، لوله تنفس را در گلو قرار می دهد تا به تنفس کمک شود.

همانند سایر بیهوشی ها، در صورت ابتلا به بیماری های قلبی، اختلالات ریوی و یا سایر اختلالات پزشکی، احتمال بروز عوارض بیشتر خواهد بود.

بیهوشی عمومی بر روی ضربان قلب و تنفس تاثیر می گذارد و به همین خاطر، احتمال بروز عوارضی مانند حملات قلبی و یا سکته (البته به ندرت) وجود دارد.

از آن جایی که لوله ای در داخل گلو قرار می گیرد، ممکن است بیمار تا چند روز احساس درد و ناراحتی در این ناحیه را داشته باشد.

سردرد، تهوع و گیجی از دیکر مواردی هستند که بعد از این نوع  بیهوشی دیده می شوند.

تسکین درد بعد از جراحی

هدف از تسکین درد بعد از جراحی، به حداقل رساندن میزان ناراحتی بیمار است و این که با تسکین درد، بیمار قادر به راه رفتن و شرکت در جلسات فیزیوتراپی خواهد بود. تسکین درد می تواند شامل ترکیبی از مصرف داروهای خوراکی و یا تزریق وریدی باشد.

یکی از روش های تسکین درد، patient-controlled anesthesia نام دارد. در این روش، بیمار قادر به کنترل جریان داروی وریدی و تنظیم محدودیت ها می باشد، گاهی نیاز به دریافت مقدار بیشتری بی حسی می باشد .

در صورتی که جراحی با بی حسی اپیدورال و یا پریفرال انجام شود، کاتتر باقی می ماند و بی حسی برای مدتی ادامه پیدا می کند تا به تسکین درد کمک شود. خود بیمار می تواند میزان دارو را تنظیم کند.

مصرف مناسب داروهای مسکن قبل، بعد و در طول دوره نقاهت یکی از مهم ترین مراحل درمان می باشد. این کار به تسریع روند بهبود و رضایت بیشتر بیمار کمک می کند. زمانی را به صحبت با پزشک و مطرح کردن سوالات خود اختصاص دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص ارتوپدی خوب در تهران مراجعه نمایید.