تعویض مفصل ران

اولین گام در جراحی تعویض مفصل ران و یا آرتروپلاستی مفصل ران، این است که جراح با بررسی سابقه پزشکی بیمار، ارزیابی بالینی وانجام تست های مربوطه مانند عکس برداری و اشعه ایکس از مفصل ران، به این نتیجه می رسد که شما فرد مناسبی برای این جراحی هستید یا خیر.

در مواردی که درد ناشی از آرتروز مفصل ران بیمار را آزار دهد، ابتدا درمان های غیر جراحی مانند کاهش وزن و رژیم غذایی، مصرف دارو، ورزش و یا تزریق در نظر گرفته می شود. در صورت عدم بهبودی درد و علائم، جراحی تعویض مفصل ران توصیه می شود.

افرادی که تحت این جراحی قرار می گیرند، اغلب از دردی شکایت می کنند که مانع از انجام کارها و فعالیت هایی مانند راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله ها و یا نشستن های طولانی مدت می شود.

جراحی تعویض مفصل ران، ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد و در صورتی که بیمار نکات و مراقبت های گفته شده از سوی جراح، را رعایت کند، نتایج بهتری نیز حاصل خواهد شد.

دو روش خلفی و قدامی جهت دسترسی به مفصل ران وجود دارد، در روش خلفی، جراحی از قسمت پشتی مفصل، و در روش قدامی، جراحی از قسمت جلویی مفصل ران صورت می گیرد. جراح، بهترین و ایمن ترین شیوه را برای بیمار خود در نظر می گیرد.

با وجود این که بیهوشی عمومی ایمن تر است، اما جراحی تعویض مفصل ران و زانو تحت بیهوشی موضعی انجام می شود. زیرا این نوع بیهوشی، کمترین میزان عوارض مانند درد، بی اشتهایی و یا مصرف دارو را به همراه دارد. امروزه استفاده از مسدود کننده اعصاب، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا میزان درد بعد از جراحی به حداقل می رسد، بی آن که عضلات اطراف نیز تضعیف شوند.

شیوه جراحی با کمترین میزان تهاجم به این معناست که کمترین میزان برش در حین جراحی ایجاد می شود، در نتیجه میزان آسیب به بافت های زیرین نیز به حداقل خواهد رسید. تمامی این پیشرفت ها و اقدامات به این جهت است که بیمار احساس بهتر و درد کمتری داشته باشد و سریع تر به زندگی عادی خود برگردد. اکنون به بررسی مواردی می پردازیم که بعد از جراحی، سوال بسیاری از بیماران می باشد.

تعویض مفصل ران

اندازه و طول برش هایی که در حین جراحی زده می شود، به عوامل متعددی از جمله سایز بیمار، میزان دشواری جراحی، و اولویت های جراح بستگی دارد. برخی مطالعات نشان می دهند که برش های کوچک تاثیری در بهبود درد بیمار نخواهند داشت، و حتی ممکن است اثرات منفی بر روی نتیجه جراحی بگذارد.

زخم ها و بخیه ها، طی چند هفته بهبود می یابند، جای آن ها نیز کمرنگ تر و به تدریج محو خواهد شد.

مدت زمان بستری در بیمارستان چه مدت می باشد؟

با توجه به سرعت روند بهبودی و فیزیوتراپی، معمولا فرد یک تا سه روز در بیمارستان بستری خواهد بود. مدت زمان بستری تا حد بسیار زیادی به اقدامات و مراقبت های قبل از جراحی و سن بیمار بستگی دارد. امروزه بسیاری از پزشکان و جراحان معتقدند که بیمار بعد از جراحی قادر به راه رفتن می باشد، به خصوص در صورتی که از واکر و یا عصا استفاده کند. پیشگیری از لخته شدن خون یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از جراحی باید در نظر گرفته شود.

بسته به وضعیت جسمانی و بهبودی، فرد بایستی یک تا دو ماه، هنگام راه رفتن از عصا استفاده کند، حتی زمانی که دیگر نیازی به استفاده از عصا نباشد، ورزش و تمرینات سنگین بدنی تا ۳ ماه ممنوع می باشد.

چه زمان میتوان استحمام  کرد؟

بهتر است زخم ها تا ۵ روز خیس نشوند. پزشکان از پانسمان های ضد آبی استفاده می کنند که امکان حمام کردن را برای بیمار فراهم می کند. می توانید پانسمان را ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی بردارید. گاهی لازم است تا بهبودی کامل زخم از پانسمان استفاده شود، اما این نکته را در نظر داشته باشید که پانسمان باید مرتب عوض شود. اما بهتر است زمان دقیق و مناسب استحمام را از پزشک خود بپرسید.

آیا جراحی تعویض مفصل ران با درد همراه است؟

در کل جراحی تعویض مفصل ران نسبت به زانو، درد کمتری دارد، زیرا روند بهبودی ران سریع تر از زانو می باشد. میزان شدت درد، در هر فردی متفاوت است. اما مصرف داروهای مسکن، به تسکین و کنترل درد کمک می کند.

دوره نقاهت و بهبودی این جراحی چه مدت طول می کشد؟

بسیاری از افرادی که تحت جراحی تعویض مفصل ران قرار می گیرند، بعد ۶ هفته قادر به انجام فعالیت های روزانه و روتین خود خواهند بود. بعد از ۳ ماه، فرد تقریبا قوای عضلانی خود را مجدد به دست می آورد و می تواند بسیاری از فعالیت ها را بدون محدودیت انجام دهد. با این وجود بهتر است حتی بعد از بهبودی، در انجام حرکات و فشاری که به مفصل ران وارد می شود، کمی محتاط باشید.

فیزیوتراپی از چه زمان و برای چه مدت لازم است؟

فیزیوتراپی از همان بیمارستان شروع می شود. تعداد جلسات فیزیوتراپی بر اساس روند بهبودی و وضعیت جسمانی فرد تعیین می شود. هدف از این شیوه درمانی، افزایش استحکام عضلات مفصل ران می باشد، تا فرد بتواند بدون عصا و کمک فرد دیگری راه برود و کارهایش را انجام دهد.

چه زمان بعد از جراحی می توان رانندگی کرد؟

معمولا بیمار ۴ تا ۶ هفته بعد از جراحی می تواند رانندگی کند.

چه زمان می توان به محل کار برگشت؟

زمان بازگشت به کار به عواملی مانند وضعیت جسمانی و نوع کار بیمار بستگی دارد. اگر کار شما به گونه ای است که باید ساعت ها به صورت نشسته کار کنید (مانند کار با کامپیوتر)، بهتر است ۴ تا ۶ هفته بعد از جراحی، کار خود را آغاز کنید. در صورتی که فرد در کار خود با مسافرت، سرپا ایستادن و یا بلند کردن اجسام سر و کار دارد، بهتر است ۳ ماه را کامل در منزل استراحت داشته باشد.

چه محدودیت های بعد از جراحی وجود دارد؟

بسته به نوع جراحی و هم چنین وضعیت جسمانی بیمار، محدودیت ها برای هر فرد متفاوت می باشد. در کل، جراحان همواره توصیه می کنند که از قرار دادن مفصل جراحی شده در موقعیت هایی که باعث جابجایی مفصل می شوند، تا ۶ هفته خودداری کنند. بعد از هفته ششم که بافت های نرم بهبود می یابند، برخی از محدودیت ها برداشته می شود و فرد می تواند برخی از فعالیت های سنگین را انجام دهد.

بسیاری از جراحان از بیمار می خواهند که مدتی را از انجام فعالیت هایی که فشار بیشتری به مفصل ران وارد می کند، دوری کنند، فعالیت هایی مانند بسکتبال و یا پیاده روی های طولانی مدت.

عوارض جراحی تعویض مفصل ران

• عوارض این جراحی بسیار کم است و ممکن است برخی بیماران با مشکلاتی مانند حملات قلبی، سکته و یا مشکلات کلیوی رو به رو شوند.
  • عفونت یکی از عوارضی است که بسیار به ندرت (در حدود ۱ درصد) اتفاق می افتد. اما در صورت بروز، مصرف آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.
  • لخته شدن خون در پا می تواند یکی دیگر از عوارض جراحی باشد، جهت رفع چنین مشکلی داروهای رقیق کننده خون به بیمار داده می شود.
  • در برخی بیماران، احتمال جابجا شدن مفصل وجود دارد، در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، جراحی مجدد تکرار خواهد شد.
  • احتمال کوتاه شدن پایی که جراحی بر روی آن صورت گرفته نیز وجود دارد.

بعد از جراحی تعویض مفصل ران، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید، تا از کارایی و عملکرد مناسب مفصل جدید مطمئن شوید. گاهی بعد از جراحی، ممکن است قسمت جراحی شده ساییده شود و یا کارایی خود را از دست بدهد.

توصیه می شود یک تا دو سال بعد از جراحی، قبل از مراجعه به دندانپزشکی، آنتی بیوتیک مصرف کنید. زیرا احتمال بروز عفونت به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی وجود دارد. البته در مورد این موضوع، اطلاعات بیشتری را از پزشک خود بخواهید.

روش های جراحی در درمان آرتروز مفصل ران

در صورت عدم درمان و بهبودی علائمی مانند درد، با درمان های غیر جراحی، درمان جراحی توصیه می شود. برخی از شیوه های جراحی عبارتند از:

آرتروسکوپی

آرتروسکوپی مفصل ران، جراحی است که به اصلاح و ترمیم غضروف آسیب دیده می پردازد، و استخوان اضافی در مراحل اولیه استئوآرتریت برداشته می شود. در این شیوه جراحی، جراح برش های کوچکی را در اطراف مفصل ران ایجاد می کند تا امکان قرار دادن دوربینی ظریف به نام آرتروسکوپ فراهم شود.

استئوتومی (برش استخوان)

در این شیوه جراحی، قسمتی از استخوان که دچار آسیب و اختلال شده است، برش داده می شود. دوران نقاهت این شیوه جراحی ۶ تا ۱۲ هفته می باشد.

برای انجام این جراحی باید به متخصص ارتوپدی ، دکتر عنایت اللهی مراجعه شود. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص انجام جراحی تعویض مفصل با شماره ۰۹۲۰۳۰۰۸۵۲۰ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تعویض مفصل ران

این جراحی یکی از استاندارد ترین روش ها در درمان درد مفصل ران می باشد، که به سه فرم خلفی، قدامی و جانبی انجام می شود. اغلب توصیه می شود که این جراحی در سنین بالای ۶۰ سال انجام شود. و فرد یک تا سه روز در بیمارستان بستری خواهد بود.

ممکن است بیمار به دلیل درد ناشی از جراحی، دچار بی خوابی و کم خوابی شود. البته مواردی مانند اثر مواد بیهوشی، و یا محدود شدن دامنه حرکاتی نیز می تواند بر کیفیت خواب فرد نیز تاثیر بگذارد.

تقریبا دو تا سه هفته بعد از جراحی، میزان فعالیت ها افزایش، و در مقابل، مصرف داروهای مسکن نیز کاهش می یابد. در همین حین، ممکن است اختلالاتی در روند خواب بیمار نیز ایجاد شود. جهت رفع چنین حالتی، بهتر است بیمار قبل از خواب داروهای مسکن مصرف کند.

برخی اقدامات درمان غیر جراحی

• مصرف دارو
  • تزریق
  • ورزش و تمرینات بدنی
  • فیزیوتراپی

برخی از مقالات مرتبط

جراحی تعویض مفصل

تعویض مفصل زانو

راه های ارتباطی

مدیریت سایت دکتر عنایت اللهی فلوشیپ فوق تخصصی تعویض مفصل

2 thoughts on “تعویض مفصل ران

1. محمد پور - شهریور ۱۵, ۱۳۹۷ در ۱۱:۱۵ ق.ظ

آقای دکتر سلام خدمت شما بزرگوار. خواستم بپرسم برای پسرم که الان ۸ سالشه و از وقتی که راه افتاد کمی ارتفاع پاهاش با هم متفاوت بود. یکم می لنگید. ولی خیلی معلوم نبود. به نظرتون بای جراحی بشه. چون الان که داره بزرگتر میشه احساس می کنم داره یکم بدتر میشه. خودشم خیلی حساسه رو این قضیه

• drenayatollahi - شهریور ۱۸, ۱۳۹۷ در ۹:۲۲ ق.ظ

اختلاف طول اندامها بايد جدى گرفته بشه حتما بايد توسط ارتوپد معاينه بشه.
      بعضى انواع اختلاف طول اندام با رشد كودك افزايش پيدا كرده و بيشتر خودشو نشون ميده.

12 − شش =