تعویض مفصل زانو

اولین گام در جراحی تعویض مفصل زانو، ارزیابی بالینی، بررسی سابقه پزشکی بیمار و انجام تست های مربوطه مانند عکس برداری و اشعه ایکس می باشد تا پزشک به این نتیجه برسد که شما فرد مناسبی برای جراحی تعویض مفصل زانو هستید یا خیر.

در صورتی که درد و آرتروز بیمار را آزار دهد، ابتدا درمان های غیر جراحی مانند کاهش وزن، ورزش، مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب برای فرد در نظر گرفته می شود. در صورت عدم بهبود درد و علائم، جراحی تعویض مفصل زانو توصیه می شود. برای انجام این جراحی باید به متخصص ارتوپدی، دکتر عنایت اللهی مراجعه شود. برای دریافت مشاوره و راهنمایی  با شماره ۰۹۲۰۳۰۰۸۵۲۰ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ما را در اینستاگرام و کانال تلگرام  دنبال کنید.

ملاک انتخاب این جراحی، درد و مشکلات ناشی از آرتروز می باشد که زندگی فرد و فعالیت های روزانه او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که خواهان انجام جراحی تعویض مفصل زانو هستند، از دردی شکایت می کنند که مانع از انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله ها، خوابیدن و نشستن های طولانی مدت می شود.

سوالات متداول جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو چه مدت ماندگاری دارد؟

این جراحی، به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال ماندگاری دارد و در صورت رعایت و نکات گفته شده از سوی جراح، قطعا نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

چه نوع پروتزهایی در این جراحی استفاده می شود؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، پروتزهایی که برای این جراحی استفاده می شوند، یکی از عوامل موفقیت جراحی تعویض مفصل زانو به حساب می آیند.

بر اساس جنسیت

نوع پروتزی که برای بیمار مرد در نظر گرفته می شود، با پروتزی که برای بیمار خانم استفاده می شود، متفاوت می باشد. اندازه پروتز به گونه ای است که متناسب با آناتومی زانوی بیمار می باشد و عملکرد طبیعی زانو نیز حفظ می شود.

پلت فرم چرخشی

استفاده از این پروتز، از فرسودگی مواد پلاستیکی و شل شدن قطعات فلزی پیشگیری می کند و عملکرد زانو مانند حالت اولیه خواهد بود. بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ سال از جراحی، تفاوت پلت فرم چرخشی و ثابت کاملا مشخص می شود.

آیا جراحی با بیهوشی عمومی انجام می شود؟

با این که بیهوشی عمومی، روش ایمنی است، اما در جراحی تعویض مفصل ران و زانو از بی حسی موضعی استفاده می شود. بی حسی عوارضی کمتری مانند درد، تهوع، بی اشتهایی و یا مصرف دارو را به همراه دارد، و دوره نقاهت نیر کمتر خواهد بود.

آیا جراحی تعویض مفصل زانو، روشی با کمترین میزان تهاجم است؟

اصطلاح جراحی با کمترین میزان تهاجم به این معناست که کمترین میزان برش در حین جراحی ایجاد می شود، در نتیجه آسیب بافت های زیرین نیز به حداقل خواهد رسید. تمامی این اقدامات در راستای رفاه حال بیماران صورت گرفته است و اینکه بیمار بعد از عمل، درد کمتری داشته باشد و سریع تر قادر به انجام فعالیت های روزانه خود باشد و به زندگی عادی خود برگردد.

اندازه برش ها به چه میزان است؟

اندازه و طول برش های ایجاد شده به عواملی مانند سایز بیمار، میزان دشواری جراحی، و اولویت های جراح بستگی دارد. برخی مطالعات نشان می دهند که برش های کوچک تاثیری در بهبود درد بیمار نخواهند داشت، و حتی می تواند اثرات منفی بر روی نتیجه جراحی بگذارد.

مدت زمان بستری در بیمارستان چه مدت می باشد؟

معمولا فرد یک تا سه روز در بیمارستان بستری می شود، که البته این مدت زمان، به اثرات فیزیوتراپی و سرعت روند بهبودی بیمار بستگی دارد. وضعیت جسمانی بیمار قبل از عمل، مراقبت های قبل از عمل و سن بیمار نیز بر مدت زمان بستری بودن در بیمارستان تاثیر می گذارند.

چه مدت بعد از جراحی می توان راه رفت؟

امروزه بسیاری از جراحان اعتقادی به استراحت طولانی مدت ندارند. بسیاری از بیماران، بعد از جراحی می توانند به کمک عصا و یا واکر، راه بروند.

چه زمانی می توان استحمام کرد؟

بسیاری از جراحان از پانسمان های ضد آب استفاده می کنند تا بیمار بتواند استحمام کند. در صورت استفاده از پانسمان های استاندارد، استحمام به مدت ۶ تا ۷ روز ممنوع می باشد. بهتر است بخیه ها به مدت ۳ تا ۴ هفته خیس نشوند تا کاملا بهبود یابند.

آیا جراحی تعویض مفصل زانو درد دارد؟

خوشبختانه درد جراحی، با توجه به استفاده از مسدود کننده های اعصاب، و یا مسکن ها به حداقل رسیده است. اما در کل جراحی تعویض مفصل ران نسبت به زانو، درد کمتری دارد، زیرا روند بهبودی ران سریع تر از زانو می باشد. ممکن است بیمار بعد از جراحی، مقداری درد داشته باشد، میزان شدت درد، در هر فردی متفاوت است. اما مصرف داروهای مسکن، به تسکین و کنترل درد کمک می کند.

دوره نقاهت این جراحی چه مدت می باشد؟

بسیاری از افرادی که تحت جراحی تعویض مفصل زانو قرار می گیرند، بعد از ۳ ماه قادر به انجام فعالیت های روزانه و روتین خود خواهند بود و بعد از ۶ ماه، قوای عضلانی خود را مجدد به دست می آورند و می تواند بسیاری از فعالیت ها را بدون محدودیت انجام دهند. طول دوره نقاهت به سن و وضعیت جسمانی بیمار بستگی دارد.

تعویض مفصل زانو

آیا بعد از جراحی نیازی به فیزیوتراپی هست؟ و برای چه مدت؟

فیزیوتراپی به تمامی بیماران توصیه می شود. قطعا فیزیوتراپی بر تسریع روند بهبودی نیز تاثیر می گذارد، که بسته به وضعیت جسمانی فرد و تغییر دامنه حرکاتی، به مدت ۳ ماه و یا بیشتر ادامه می یابد.

چه زمان می توان رانندگی کرد؟

بسیاری از جراحان به بیماران خود اجازه رانندگی را ۴ تا ۶ هفته بعد از جراحی می دهند.

چه زمان فرد می تواند به محل کار خود برگردد؟

زمان بازگشت به کار به عواملی مانند وضعیت جسمانی و نوع کار بیمار بستگی دارد. اگر کار شما به گونه ای است که باید ساعت ها به صورت نشسته کار کنید (مانند کار با کامپیوتر)، بهتر است ۴ تا ۶ هفته بعد از جراحی، کار خود را آغاز کنید. در صورتی که فرد در کار خود با مسافرت، سرپا ایستادن و یا بلند کردن اجسام سر و کار دارد، بهتر است ۳ ماه را کامل در منزل استراحت داشته باشد.

چه محدودیت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو وجود دارد؟

ممکن است بعد از جراحی، خم کردن زانو برای فرد کمی سخت باشد، اما این نکته را در نظر داشته باشید که این مفصل زانو نمی تواند کارایی مشابه یک زانوی طبیعی را داشته باشد. بسیاری از بیماران بعد از جراحی، قادر به انجام فعالیت های روزانه خود هستند، اما ممکن انجام برخی حرکات سنگین در ابتدا برای فرد کمی دشوار باشد. مسافرت و یا نشستن های طولانی مدت معمولا به مدت ۴ تا ۶ هفته ممنوع می باشد، زیرادر چنین حالتی، احتمال لخته شدن خون افزایش می یابد.

آیا جراحی تعویض مفصل زانو عوارضی را به همراه دارد؟

احتمال درد، سفتی و التهاب در زانوی عمل شده وجود دارد.

عوارض این جراحی بسیار کم است و ممکن است برخی بیماران با مشکلاتی مانند حملات قلبی، سکته و یا مشکلات کلیوی رو به رو شوند.

ممکن است تغییراتی در دامنه حرکتی دیده شود.

عفونت یکی از عوارضی است که بسیار به ندرت (در حدود ۱ درصد) اتفاق می افتد. اما در صورت بروز، مصرف آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.

لخته شدن خون در پا می تواند یکی دیگر از عوارض جراحی باشد، جهت رفع چنین مشکلی داروهای رقیق کننده خون به بیمار داده می شود.

در برخی بیماران، احتمال جابجا شدن پروتز وجود دارد، در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، جراحی مجدد تکرار خواهد شد.

آیا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک و یا مراقبت های دیگر قبل از مراجعه به دندانپزشکی می باشد؟

بهتر است بیمارانی که جراحی تعویض مفصل زانو را  انجام داده اند، تا دو سال، قبل از مراجعه به دندانپزشکی آنتی بیوتیک مصرف کنند. این بازه زمانی با صلاحدید جراح و بر اساس شیوه درمانی بیمار، تعیین می شود، و جراح مواردی همچون وضعیت سیستم ایمنی و سلامت جسمانی بیمار را نیز در نظر می گیرد.

روش های جراحی در درمان آرتروز مفصل زانو

•  آرتروسکوپی
  • تعویض جزئی (partial) مفصل زانو
  • تعویض کامل مفصل زانو
  • استئوتومی (برش استخوان)
  • روش غضروفی

روش های جراحی در درمان آرتروز مفصل زانو

در صورت عدم درمان و بهبودی با درمان های غیر جراحی، درمان جراحی توصیه می شود. برخی از شیوه های جراحی عبارتند از:

آرتروسکوپی

در آرتروسکوپی مفصل زانو، جراح برش های کوچکی را در اطراف مفصل ران ایجاد می کند تا امکان قرار دادن دوربینی ظریف به نام آرتروسکوپ فراهم شود، و قسمت آسیب دیده غضروف برداشته می شود.

تعویض جزئی (partial) مفصل زانو

در این شیوه جراحی، تنها قسمت آسیب دیده زانو برداشته می شود. این شیوه کمترین میزان تهاجم و دوره نقاهت کوتاهی دارد، و بافت های سالم بیشتری بعد از جراحی باقی می ماند. تکنولوژی های پیشرفته مانند کامپیوتر و روبات در این جراحی استفاده می شود.

تعویض کامل مفصل زانو

این شیوه جراحی، یکی از استاندارد ترین روش ها دردرمان آرتروز زانو می باشد. در این روش، انتهای استخوان زانو بریده می شود، و مواد پلاستیکی و یا فلزی که اصطلاحا پروتز نام دارند، جایگزین می شوند. تعویض کامل مفصل زانو،  درصد موفقیت بالایی دارد.

استئوتومی (برش استخوان)

در این شیوه جراحی، قسمتی از استخوان که دچار آسیب و اختلال شده است، برش داده می شود. این شیوه، نقش محدودی در درمان استئوآرتریت زانو دارد. این روش بیشتر برای جوانانی که از لحاظ بدنی فعال هستند، استفاده می شود.

روش غضروفی

در این روش، غضروف به قسمت های آسیب دیده زانو زده می شود. اما با این حال، این روش نمی تواند شیوه درمانی موثری در درمان آرتروز زانو باشد.

تفاوت جراحی جزئی و کامل

زانو از سه قسمت داخلی، خارجی و کاسه زانو تشکیل شده است. در روش جزئی، هر یک از این سه قسمت جداگانه تعویض می شوند، در جراحی کامل، این سه قسمت با هم می توانند تعویض شوند. در صورتی که تحت جراحی جزئی قرار بگیرید، دامنه حرکتی و عملکردی زانو بهبود می یابد، اما مراقبت و رسیدگی بیشتری نیاز می باشد.

در گذشته، روش جزئی برای بیماران ۶۰ سالی که زانوهایشان فرم خوبی داشت و قادر به حرکت دادن زانوی خود بودند، استفاده می شد. اما امروزه این روش برای بیمارانی که از زانو درد رنج می برند، استفاده می شود.

عوارضی مانند خونریزی و یا لخته شدن خون بسیار کم است و دوره نقاهت نیز کوتاه تر خواهد بود. از آنجایی که بافت زانو در این روش، بعد از جراحی باقی می ماند، احتمال بروز آسیب و آرتروز بعد از جراحی وجود دارد. در صورتی که فرد با روش جزئی، بهبود نیابد، جراحی کامل تعویض مفصل زانو مجدد انجام می شود.

ماندگاری جراحی کامل به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال می باشد، طول عمر پروتز نیز بیشتر است، اما چون در این روش کل زانو برداشته می شود، زانو دیگر استحکام اولیه را ندارد، اما میزان رضایت بیماران بعد از انجام جراحی به روش کامل بسیار بالا می باشد و دامنه حرکتی و عملکردی نیز بهبود می یابد.

ورزش و فعالیت بدنی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو، یکی از موثر ترین روش ها در تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی و بازیابی استحکام مفصل زانو می باشد. بهتر است در مورد محدودیت ها و زمان انجام فعالیت های بدنی با پزشک خود مشورت کنید.

افراد مسنی که تحت این جراحی قرار می گیرند، قادر به انجام فعالیت هایی بیشتر از قبل خواهند بود. فشار و نیروی وارده به پروتز، بیشتر از نیرویی است که هنگام ورزش و یا انجام فعالیت های سنگین بر زانو وارد می شود، و به همین خاطر پروتز بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. جراح از میزان فشاری که پروتز قادر به تحمل کردن می باشد، مطلع است و می تواند بهترین زمان از سر گرفتن فعالیت های سنگین را برای شما مشخص کند.

بسیاری از جراحان معتقدند که فرد بایستی بعد از جراحی فعالیت های خود را داشته باشد. با ورزش و تمرینات بدنی، جریان خون و فعالیت ماهیچه های قلب تقویت می شود، استقامت عضلانی افزایش می یابد و سلامت جسمانی فرد نیز تضمین می گردد.

بدن خودرا بشناسید و انتظارات واقع بینانه از جراحی داشته باشید

انجام این جراحی به معنای توانایی انجام تمامی فعالیت های سخت و سنگین نمی باشد. این توانایی به سلامت جسمانی شما بستگی دارد، اما قطعا بعد از جراحی، قادر به انجام فعالیت های بیشتری خواهید بود. این نکته را باید در نظر داشته باشید که هر چه تمرینی که انجام می دهید سنگین تر باشد، احتمال آسیب پروتز نیز افزایش خواهد یافت.

جراحان معتقدند که انجام فعالیت های سبک و متوسط، برای تقویت زانوی عمل شده مناسب می باشد. اما در صورتی که احساس خستگی و درد در زانوی خود کردید، بهتر است آن تمرین را ادامه ندهید. بسیاری از جراحان، انجام تمرینات سنگین را به مدت چند ماه برای بیمار خود ممنوع می کنند.

بهتر است زمان دقیق انجام ورزش و تمرینات بدنی را از پزشک خود بپرسید. عکس برداری و معاینه زانو بعد از جراحی، بسیار اهمیت دارد.

برخی از مقالات مرتبط

جراحی تعویض مفصل

تعویض مفصل ران

راه های ارتباطی