تعویض کامل مفصل زانو

اولین مرحله در جراحی تعویض مفصل زانو این است که پزشک تشخیص دهد که آیا بیمار گزینه مناسبی برای انجام این جراحی می باشد یا خیر. بدین منظو، متخصص ارتوپدی به بررسی سوابق پزشکی بیمار می پردازد و معاینات فیزیکی و اشعه ایکس از زانو را انجام خواهد داد.

حتی در صورت بروز درد قابل توجه و تشخیص آرتریت پیشرفته در مفصل، در ابتدا درمان غیر جراحی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. این درمان می تواند شامل کاهش وزن، ورزش، مصرف دارو، تزریق و یا استفاده از عصا و واکر باشد. در صورت ادامه دار شدن علائم، علی رغم رعایت موارد گفته شده، درمان جراحی در نظر گرفته خواهد شد.

تصمیم نهایی در خصوص انجام این روش جراحی، با توجه به میزان درد و ناتوانی بیمار و تاثیر این علائم بر کیفیت زندگی و فعالیت های روزانه گرفته خواهد شد. معمولا افراد از عدم ناتوانی در انجام کارهای خود حتی پیاده روی، بالا و پایین کردن از پله ها و غیره شکایت می کنند و درمان های غیر جراحی نیز کمکی به بهبود علائم آن ها نخواهد کرد.

مدت زمان ماندگاری جراحی تعویض مفصل زانو

مدت زمان ماندگاری جراحی تعویض مفصل زانو در حدود پانزده تا بیست سال است.

در جراحی تعویض مفصل زانو از چه پروتزهایی استفاده می شود؟

امروزه صنعت پروتزهای ارتوپدی پیشرفت های زیادی پیدا کرده است. پیغام سازندگان پروتزها به بیماران این است که: این پروتزها به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند. در طراحی پروتزها به موارد زیر اهمیت داده می شود:

–  جنسیت. تفاوت هایی میان پروتزبرخی برندها استفاده شده برای خانم ها و آقایان و با توجه به آناتومی زانو وجود دارد. طراحی پروتزها به گونه ای است که به خوبی داخل مفصل فیکس می شوند و عملکرد طبیعی زانو نیز حفظ خواهد شد.

–  چرخش زانو. طراحی پروتز باید به گونه ای باشد که میزان ساییدگی مواد پلاستیکی و شل شدگی اجزای فلزی بسیار کم باشد.

آیا دوره نقاهت جراحی تعویض مفصل زانو با درد همراه است؟

درد بعد از جراحی طی ده تا پانزده روز و با مصرف داروهای مسکن کمتر خواهد شد. این که بیمار سعی کند روزهای بعد از عمل، راه برود و نکات گفته شده از سوی پزشک را رعایت کند، به کاهش سریع تر درد و سفتی مفصل کمک خواهد کرد.

ممکن است بیمار بعد از عمل با درد مواجه شود و این میزان درد در برخی موارد شدت بگیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که میزان بروز درد در هر بیماری نسبت به دیگری متفاوت خواهد بود.

جراحی با کمترین میزان تهاجم به چه معناست؟

جراحی تعویض مفصل زانو با کمترین میزان تهاجم به این معناست که این روش با برش های کوتاه تر و آسیب کمتر بافت همراه می باشد. بدین معنا که بافت کمتری از استخوان جدا خواهد شد. علاوه بر این، درد این روش  کمتر خواهد بود.

تمامی نکات گفته شده باعث می شود بیمار بعد از عمل احساس بهتر و درد کمتری داشته باشد و سریع تر بتواند کارهای روزانه و عادی خود را انجام دهد.

اسکارهای جراحی تعویض مفصل زانو به چه اندازه خواهد بود؟

اندازه برش های ایجاد شده متفاوت است و به عواملی از قبیل جثه بدنی بیمار، پیچیده بودن جراحی و اولیت های جراح بستگی دارد. امروزه تحقیقات نشان می دهند، برش های کوچک تر تاثیری در کاهش درد بعد از جراحی ندارند و تنها دسترسی پزشک به مفصل درگیر را کمتر می کنند.

تعویض کامل مفصل زانو

آیا در جراحی تعویض مفصل زانو از بیهوشی موضعی استفاده می شود؟

بله، بیهوشی موضعی برای جراحی تعویض مفصل زانو ایمن تر است.

امروزه، مسدود کردن اعصاب پیرامونی نیز به کنترل درد کمک می کند. امکان انسداد کانال آداکتور و کنترل درد بدون ضعیف شدن عضلات و ماهیچه ها نیز وجود دارد.

چه مدت بستری شدن در بیمارستان نیاز می باشد؟

معمولا نیاز است بیمار یک تا سه روز در بیمارستان بستری بماند، که البته بستگی به واکنش بدن به فیزیوتراپی و روند طی شدن دوره نقاهت دارد. مواردی مانند سن و شرایط پزشکی بر روند طی شدن دوره نقاهت تاثیر می گذارند.

طول دوره نقاهت و بهبودی چقدر است؟

معمولا دو تا  سه ماه طول می کشد تا بیمار بتواند به زندگی عادی خود برگردد. بعد از گذشت شش ماه تا یک سال، استقامت و قوای عضلانی زانو به حالت طبیعی و اولیه باز خواهد گشت. این بازه زمانی به شرایط بیمار قبل از جراحی بستگی دارد.

آیا بعد از جراحی می توان استحمام کرد؟

در بسیاری از موارد از پاسمان های ضد آب استفاده می شود و بیمار می تواند بعد از جراحی، استحمام داشته باشد. در صورتی که از پانسمان های استاندارد استفاده شود، استحمام پنج تا ده روز ممنوع خواهد بود. در واقع، سه تا چهار هفته بعد از جراحی، بخیه ها نباید خیس شوند تا بهبودی کامل طی شود.

چه زمان بعد از جراحی می توان راه رفت؟

بسیاری از پزشکان به بیماران توصیه می کنند که روز بعد از جراحی از رختخواب خارج شوند و راه بروند. بیمار باید هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر کمک بگیرند، به خصوص طی چند هفته بعد از جراحی.

چه زمان بعد از جراحی می توان رانندگی کرد؟

چهار تا شش هفته بعد از جراحی، رانندگی ممنوع است. این زمان بسته به شرایط بیمار و مصرف داروها دارد.

چه زمان می توان به محل کار بازگشت؟

مدت زمان مناسب بازگشت به محل کار به عواملی از قبیل شرایط جسمانی، میزان فعالیت بدنی و نوع شغل بستگی دارد. افرادی که با کامپیوتر کار می کنند، می توانند چهار تا شش هفته بعد از جراحی کار خود را از سر بگیرند.

اما افرادی که مشاغل سنگین تر دارند و کار آن ها با راه رفتن و یا بلند کردن اجسام سنگین همراه است، به استراحت بیشتری نیاز خواهند داشت.

چه محدودیت های بعد از جراحی وجود دارد؟

در خصوص محدودیت های بعد از جراحی، حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید. معمولا بعد از جراحی محدودیت هایی در خم کردن زانو وجود خواهد داشت. بسیاری از بیماران بعد از عمل، قادر به انجام کارهای عادی خود خواهند بود، اما انجام کارهای سنگین مانند دویدن با محدودیت هایی همراه خواهد بود.

مسافرت در مسافت های طولانی مدت، چهار تا شش هفته ممنوع می باشد. چرا که نشستن طولانی مدت، احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهد.

آیا بعد از جراحی، نیازی به فیزیوتراپی است؟ چه مدت؟

بسیاری از بیماران، بعد از جراحی تحت فیزیوتراپی قرار می گیرند. بسته به شرایط بیمار بعد از عمل و هم چنین سلامت جسمانی، تمرینات فیزیوتراپی سه ماه و یا بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد.

آیا پروتز موجود در مفصل در گیت فرودگاه تشخیص داده خواهد شد؟

بله، به همین خاطر بهتر است این موضوع را به مسئول مربوطه گزارش دهید. میلیون ها فرد که جراحی تعویض مفصل زانو داده اند، از گیت عبور می کنند و مشکلی برای شان پیش نخواهد آمد.

آیا بعد از جراحی، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک هنگام مراجعه به دندانپزشکی و یا انجام سایر روش های تهاجمی می باشد؟

بله، توصیه می شود قبل از مراجعه به دندانپزشکی و یا انجام روش های تهاجمی، آنتی بیوتیک مصرف شود. بهتر است این مورد، تا دو سال بعد از جراحی رعایت شود. از بعد این بازه زمانی، مصرف آنتی بیوتیک بستگی به نوع درمان و خود بیمار دارد. در صورتی که احتمال بروز عفونت، به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی (بیماری دیابت، پیوند عضو و یا آرتریت روماتوئید) وجود داشته باشد، بهتر است مصرف آنتی بیوتیک ادامه پیدا کند.

آیا بعد از بهبودی، نیازی به مراجعه به پزشک می باشد؟

مهم است بیمار بعد از جراحی، تحت نظر پزشک باشد. در بیشتر موارد، این جراحی ماندگاری بالایی خواهد داشت، اما بهتر است از عملکرد درست پروتز اطمینان حاصل گردد.

تناوب زمانی مراجعه به پزشک به عواملی مانند سن بیمار، فعالیت بدنی و نوع جراحی بستگی دارد.

در کل، توصیه می شود بیمار هر سه تا پنج سال یک بار به پزشک خود مراجعه کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص ارتوپدی خوب در تهران مراجعه نمایید.

Source: https://hipknee.aahks.org/total-knee-replacement/