جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو، یکی از موفق ترین جراحی ها در حوزه ارتوپدی است. در اکثریت موارد این جراحی باعث می شود تا بیمار بتواند فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد و به تسکین درد بیمار نیز کمک خواهد شد. اما با این وجود، احتمال دارد این روش جراحی به مرور زمان با شکست روبرو شود. در چنین شرایطی، شاهد سفت و متورم شدن زانو خواهیم بود.

در صورت عدم موفقیت جراحی تعویض مفصل زانو، جراحی دیگری به نام جراحی مجدد تعویض مفصل زانو برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. در این روش جراحی، قسمتی از پروتز و یا تمام آن برداشته و پروتز جدیدی جایگزین خواهد شد.

با این که این جراحی به تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی می کند، اما متفاوت از جراحی اولیه تعویض مفصل زانو می باشد. این جراحی دوره نقاهت طولانی تری را به همراه دارد و جهت حاصل شدن نتایج بهتر تر از پروتزهای خاص تری استفاده می شود.

در طول جراحی تعویض مفصل زانو، موادی فلزی و پلاستیکی به نام پروتز، جایگزین مفصل زانو می شود. با این که درصد موفقیت این جراحی بسیار بالاست، اما ممکن است پروتز به مرور زمان دچار ساییدگی شود و یا شل شود، به همین خاطر جراحی دیگری به منظور جایگزین کردن مواد اولیه نیاز خواهد بود.

آسیب وارده به استخوان می تواند استفاده از پروتزهای استاندارد در جراحی مجدد تعویض مفصل را دشوار سازد. در بیشتر موارد، باید از پروتزهایی استفاده شود که ضخیم تر بوده و به خوبی در استخوان فیکس می شوند.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

چه زمانی جراحی مجدد تعویض مجدد مفصل زانو توصیه می شود؟

• شل شدن و یا ساییدگی پروتز

جهت موفق آمیز بودن نتیجه جراحی، پروتز باید به طور محکم به استخوان متصل شده باشد. در جراحی اولیه، این اتفاق به خوبی می افتد اما ممکن است به مرور زمان، پروتز از استخوان زیرین جدا شود و فرد احساس درد داشته باشد.

علت شل و ضعیف شدن پروتز به طور قطعی مشخص نیست، اما حرکات شدید بدنی و یا افزایش وزن می تواند باعث ساییدگی فضای جدا کننده دو قطعه پروتز شود. هم چنین افراد جوانی که تحت جراحی تعویض مفصل زانو قرار می گیرند، ممکن است پروتز در آن ها دوام و ماندگاری کمتری داشته باشد. در این افراد، جراحی مجدد تعویض مفصل زانو نیاز می باشد.

در بیشتر موارد، ذرات ریز ناشی از ساییده شدن فضای جدا کننده اطراف مفصل تجمع می یابند و توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می گیرند. این واکنش ایمنی هم چنین به استخوان سالم اطراف پروتز نیز حمله می کند.

• عفونت

عفونت از جمله عوارض روش های جراحی است، حتی جراحی تعویض مفصل زانو. عفونت می تواند در بیمارستان و یا در منزل اتفاق بیفتد. در صورتی که پروتز دچار عفونت شود، شاهد درد و سفتی در ناحیه خواهیم بود. ممکن است اتصال پروتز به استخوان شل شود.

در چنین مواردی، جراحی مجدد با توجه به نوع باکتری، مدت زمان بروز عفونت و شدت عفونت انجام خواهد شد.

• محدودیت حرکتی

در برخی موارد، جراحی تعویض مفصل زانو کمکی به بهبود دامنه حرکتی نخواهد کرد. در چنین مواردی، بعد از ایجاد بی دردی  ، پزشک با خم کردن زانو به کوچک شدن بافت اسکار اضافی کمک می کند.

• شکستگی

شکستگی استخوان اطراف پروتز از جمله عوارضی است که در برخی موارد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می تواند اتفاق بیفتد. در چنین مواردی، کیفیت استخوان های سالم، نوع و محل شکستگی و میزان شل شدن پروتز بررسی خواهد شد.

در صورتی که پوکی استخوان باعث ضعیف شدن استخوان شده باشد، بخش آسیب دیده باید کامل برداشته شود.

آمادگی و اقدامات قبل از جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

معاینات بالینی. پزشک ابتدا به معاینه بالینی و فیزیکی بیمار می پردازد. این اطمینان باید حاصل شود که بیمار از لحاظ بدنی در سلامت کامل است. افراد مبتلا به اختلالات پزشکی مانند بیماری های قلبی و دیابت باید توسط متخصص ارتوپدی ارزیابی و معاینه شوند.

تست ها

تست های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، که تصاویر دقیقی از ساختار استخوان را در اختیار بیمار قرار می دهند. این تست به تهیه اطلاعاتی در خصوص نواحی اطراف مفصل نیز کمک می کند.

سایر تست های تصویربرداری مانند MRI و سی تی اسکن، به تعیین علت ناموفق بودن جراحی و شرایط استخوان کمک می کنند.

تست های آزمایشگاهی، مانند آزمایش خون به تشخیص عفونت کمک می کنند.

روش های جراحی

• بیهوشی

بی هوشی عمومی، موضعی و یا اسپیانال از جمله بیهوشی هایی هستند که برای این روش جراحی در نظر گرفته می شوند.

• روند جراحی

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو، جراحی پیچیده ای است و نسبت به جراحی تعویض مفصل زانو طولانی تر خواهد بود. در برخی موارد، این جراحی دو تا سه ساعت به طول می انجامد.

در ابتدا، برشی در طول برش جراحی اولیه ایجاد می شود. این برش به مراتب طولانی تر از برش اول است تا امکان برداشت اجزای قدیمی فراهم شود. با ایجاد برش، کاسه زانو و تاندون ها نیز برداشته خواهند شد.

پزشک هم چنین به بررسی بافت نرم داخل زانو نیز خواهد پرداخت تا از عدم وجود عفونت مطمئن شود.

قسمت های فلزی و پلاستیکی پروتز نیز باید بررسی شوند تا مشخص شود که کدام قسمت پروتز شل شده است.

جراح نسبت به برداشت پروتز اولیه اقدام می کند، به گونه ای که استخوان حفظ شود. در صورتی که در جراحی اولیه از سیمان ارتوپدی استفاده شده باشد، سیمان نیز باید برداشته شود.

بعد از برداشته شدن پروتز، سطح استخوان برای جراحی مجدد آماده خواهد شد. در برخی موارد که مقدار زیادی از استخوان اطراف زانو تحلیل رفته، نیاز به استفاده از مواد فلزی اضافی و جبران کمبود استخوان می باشد.

در پایان، پروتز جدید جایگزین می شود تا بافت های نرم آسیب دیده اطراف، ترمیم یابند و محدوده دامنه حرکتی نیز بررسی شود. ممکن است لوله ای جهت تخلیه خون و مایعات، داخل زانو قرار داده شود.

بعد از اتمام جراحی، تا زمان از بین رفتن کامل اثرات بیهوشی، بیمار در اتاق ریکاوری باقی خواهد ماند.

دوره نقاهت در بیمارستان

معمولا بیمار چند روزی را در بیمارستان بستری خواهد ماند. با این که دوره نقاهت جراحی مجدد تعویض مفصل زانو از جراحی اولیه طولانی تر است، اما مراقبت های مشابهی را دارد.

داروهایی جهت تسکین درد برای بیمار در نظر گرفته می شود، داروهایی از قبیل مخدرها، داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی و بی حس کننده های موضعی. گاهی نیاز به مصرف چند دارو همزمان با هم می باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف مخدرها می تواند اعتیاد آور باشد. به همین خاطر، توصیه می شود بعد از تسکین درد، مصرف این داروها قطع شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از جمله اقداماتی است که به تقویت قوای عضلانی زانوها و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند، تا بیمار بتواند به راحتی راه برود و قادر به انجام فعالیت های روزانه خود باشد. جهت بازیابی قدرت حرکت پاها و زانوها استفاده از دستگاهی به نام CPM توصیه می شود. این دستگاه، به حرکت آهسته زانو در رختخواب کمک می کند. برخی افراد هنگام استفاده از این دستگاه، متوجه تغییر در دامنه حرکتی خود می شوند.

پیشگیری از لخته شدن خون

معمولا اقداماتی جهت پیشگیری از لخته شدن  خود در پاها و کاهش تورم برای بیمار در نظر گرفته می شود، مواردی از قبیل مصرف داروهای رقیق کننده خون. حرکت دادن پاها بعد از جراحی، به افزایش جریان خون در عضلات پا و پیشگیری از تورم و لخته شدن خون کمک می کند.

پیشگیری از بروز عفونت

عفونت، از جمله عوارض شایعی است که احتمال بروز آن بعد از جراحی وجود دارد. با این که احتمال بروز آن بسیار کم است، می تواند باعث طولانی شدن روند بهبودی شود. جهت پیشگیری از بروز عفونت، مصرف آنتی بیوتیک قبل و بعد از جراحی، در نظر گرفته می شود.

دوره نقاهت در منزل

معمولا بیمار تا چند هفته بعد از جراحی، به همراهی فردی نیاز دارد. حتما این مورد را قبل از جراحی هماهنگ کنید. استفاده از عصا و واکر هنگام راه رفتن ضروری است.

مراقبت از زخم

بخیه هایی زیر پوست جلوی زانو زده می شود، که معمولا چند هفته بعد از جراحی کشیده خواهند شد. توجه داشته باشید که از خیس شدن بخیه ها باید خودداری شود. بخیه ها باید در طول سپری شدن دوران نقاهت کاملا خشک نگه داشته شوند.

پانسمان روی بخیه ها از بروز آسیب و ناراحتی بخیه ها پیشگیری می کند.

فیزیوتراپی

یکی از نکات مهم، ادامه دادن تمرینات در منزل است تا قوای عضلانی روز به روز تقویت شود و بیمار قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود باشد.

پیشگیری از بروز عوارض

در صورتی که نکات و دستورات گفته شده از سوی جراح رعایت شود، احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون و یا عفونت به حداقل خواهد رسید. معمولا توصیه می شود مصرف داروهای رقیق کننده خون و آنتی بیوتیک تا مدتی بعد از مرخص شدن از بیمارستان ادامه یابد.

نتایج جراحی تعویض مجدد مفصل زانو

بسیاری از بیماران از نتایج جراحی تعویض مجدد مفصل زانو رضایت کامل دارند و از جمله مزایای این جراحی می توان به تسکین درد و بهبود قوای عضلانی مفصل زانو اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص ارتوپدی خوب در تهران مراجعه نمایید.

دوازده − 10 =