درمان قطعی آرتریت ران

آرتریت ران

آرتریت از جمله اختلالاتی است که می تواند مفصل ران را درگیر کند. استئوآرتریت، یکی از شایع ترین انواع آرتریت است که به نوعی بیماری تخریبی مفصل نیز شناخته می شود.

استئوآرتریت زمانی اتفاق می افتد که سطح غضروف مفصل ساییدگی پیدا می کند که نتیجه آن بروز درد و سفتی در مفصل درگیر می باشد. استئوآرتریت، بیماری مزمنی است که می تواند چند ماه تا چند سال فرد را درگیر کند.

استئوآرتریت ران، اختلال شایعی است که با درد، سفتی و دفرمه شدن مفصل ران همراه است و می تواند توانایی راه فتن و انجام کارهای ساده را برای فرد مختل کند. در ابتدا برای بسیاری از بیماران درمان های غیر جراحی مانند استفاده از کمپرس یخ، مصرف داروهای مسکن، استراحت در منزل و یا فیزیوتراپی در نظر گرفته می شود.

در موارد شدیدتر و عدم بهبود علائم با درمان های گفته شده، جراحی تعویض مفصل ران از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

علائم و نشانه های آرتریت ران

درد و سفتی مفصل ران، علامت اصلی و اولیه آرتریت ران می باشد. در صورت پیشرفت بیماری، شاهد دفرمه شده مفصل و یا سایر علائم خواهیم بود. این درد معمولا در ناحیه کشاله ران و یا نشیمنگاه احساس می شود و به هنگام انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن و یا ایستادن های طولانی مدت شدت می گیرد.

آرتریت ران وضعیت اورژانسی در نظر گرفته نمی شود، اما با این حال می تواند با تشدید درد و سفتی مفصل همراه باشد. بسیای از بیماران از تشدید ناگهانی درد شکایت می کنند. توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد، درد حاد خود نشانه ای است که به تشخیص آرتریت کمک می کند.

پیشرفت بیماری آرتریت ران

در مراحل اولیه، علائم خفیف بوده و تنها هنگام انجام برخی فعالیت ها احساس خواهد شد. در چنین شرایطی، استراحت در منزل و دوری از انجام برخی فعالیت ها می تواند به تسکین علائم کمک کند.

با تشدید آرتریت، شاهد تشدید علائم و ناتوانی فرد در راه رفتن به دلیل درد شدید خواهیم بود. گاهی شدت درد به حدی می رسد که حتی هنگام استراحت نیز احساس می شود. در چنین شرایطی، درمان دارویی تاثیر کمتری در تسکین درد خواهد داشت.

آرتریت مفصل ران

تاثیر بر روی کیفیت زندگی

• فعالیت های روزانه

آرتریت ران، می تواند توانایی راه رفتن، نشستن، ایستادن و یا هر گونه فعالیت روزانه را از فرد بگیرد. حتی آرتریت در حد خفیف و متوسط می تواند عملکرد بدنی ورزشکاران در فعالیت های ورزشی را نیز مختل کند.

• انرژی

بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت مزمن، به دلیل تحمل درد شدید، سریع انرژی خود را از دست می دهند و خسته می شوند.

• فعالیت بدنی

درد ناشی از آرتریت ران می تواند مانع از انجام کارهایی مانند راه رفتن، بالا و پایین کردن پله ها و یا نشستن شود.

• باروری

آرتریت می توان مشکلاتی را در روابط جنسی و بارداری ایجاد کند. نکته دیگر این است که برخی داروهایی که برای درمان آرتریت تجویز می شوند، نباید در دوران بارداری مصرف شوند.

• دفرمه شدن مفصل

آرتریت شدید و مزمن می تواند با دفرمه شدن مفصل همراه باشد.

علت بروز آرتریت ران

• عوامل ژنتیکی
  • بیماری مربوط به مفصل ران در کودکی
  • تغییر در آناتومی مفصل ران
  • آسیب و ترومای شدید مانند شکستگی و یا دررفتگی
  • چاقی و اضافه وزن

تشخیص آرتریت ران

جهت تشخیص آرتریت ران، متخصص ارتوپدی ابتدا به بررسی سوابق پزشکی و انجام معاینات فیزیکی می پردازد. تصویربرداری با اشعه ایکس نیز، یکی از روش های تشخیصی موثر می باشد.

تست های تشخیصی

اشعه ایکس، ساده ترین تست تشخیصی آرتریت مفصل ران می باشد. آرتریت خفیف در اسکن استخوان و یا MRI به خوبی دیده می شود، اما واقعیت این است که این تست ها کمکی به تشخیص قطعی نمی کنند.

انجام تست های تشخیصی مانند اشعه ایکس و MRI با درد همراه نیستند و برای بسیاری از بیماران قابل تحمل می باشد.

تشخیص آرتریت ران

درمان آرتریت ران

یکی از ساده ترین اقدامات درمانی، دوری از انجام فعالیت هایی است که منجر به بروز علائم می شود. مورد دیگر این است که بیمار باید وزن کم کند. در برخی بیماران، مصرف مکمل هایی مانند گلوکز آمین و یا کندروایتین می تواند مفید باشد. با این حال، ممکن است این مکمل ها برای همه مفید نباشد.

مرحله بعد و با مشورت پزشک، مصرف داروهای مسکن مانند: استامینوفن و یا داروهای ضد التهابی مانند ایبوبروفن و ناپروکسن می باشد. با این حال، این داروها برای تمام بیماران مناسب نیستند و اگر برای بار اول مصرف می شوند، حتما باید با مشورت پزشک باشد.

تزریق کورتون به مفصل نیز می تواند برای برخی بیماران مفید و موثر باشد. با این حال، این تزریق می تواند برای آرتریت سایر مفاصل به نسبت آرتریت ران، موثرتر باشد.

افراد مبتلا به آرتریت ران شدید و پیشرفته، می توانند از مزایای جراحی تعویض کامل مفصل ران بهره مند شوند.

مدیریت بیماری توسط خود بیمار

حفظ وزن بدنی متعادل و انتخاب فعالیت هایی که با درد کمتری همراه هستند، دو اقدامی می باشند که افراد مبتلا به آرتریت ران باید به آن اهمیت دهند.

کنترل درد و خستگی ناشی از آرتریت

نظریات متعددی در خصوص درد ناشی از آرتریت مفصل ران وجود دارد، از جمله:

• تغییر در انجام فعالیت هایی مانند ورزش و یا کاهش وزن در صورت لزوم، که به تسکین علائم آرتریت کمک می کنند.
  • مصرف مکمل هایی مانند گلوکز آمین و کندروایتین، که می تواند برای برخی از بیماران مفید باشد.
  • مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن و داروهای ضد التهابی- غیر استروئیدی.
  • تزریق کورتون.
  • جراحی تعویض مفصل ران، در صورتی که روش های غیر جراحی موثر واقع نشده باشد.

رژیم غذایی

حفظ وزن بدن متعادل، از پیشرفت بیماری پیشگیری می کند، علاه بر این که از شدت علائم نیز کاسته خواهد شد.

ورزش و فیزیوتراپی

شواهدی وجود دارد که نشان می هد انجام برخی برنامه های ورزشی می تواند به تسکین درد ناشی از آرتریت، در مراحل اولیه بیماری کمک کند. در کل، داشتن بدنی سالم و وزن متعادل، قطعا مزایایی را به همراه خواهد داشت.

داروها

• مکمل های غذایی مانند گلوکز آمین و کندروایتین، می توانند برای برخی از بیماران مفید باشند.
  • داروهای مسکن مانند استامینوفن و داروهای ضد التهابی- غیر استروئیدی نیز می توانند به کنترل علائم کمک کنند.
  • تزریق کورتون نیز می تواند موثر باشد.

جراحی

جراحی تعویض مفصل ران، روش جراحی است که به کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی در بیمارانی که از آرتریت شدید رنج می برند، کمک کند. در کل، جراحی زمانی برای بیمار در نظر گرفته می شود، که درمان های غیر جراحی کمکی به بهبود وضعیت بیمار نکرده باشد.

این روش جراحی، سال هاست که انجام می شود و نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد. درصد رضایت بیماران در حدود نود وپنج درصد می باشد.

تزریق مفصلی

تزریق مفصلی می تواند روشی موثر در تسکین علائم آرتریت مفصل ران باشد. معمولا دو نوع تزریق وجود دارد:

• تزریق کورتیکواستروئید: این تزریق به منظور تسکین علائمی از قبیل درد، تورم و التهاب مفصل و در افراد بالای پنجاه سال، تجویز می شود.

به طور مشابه از شات های کورتون نیز در تسکین موقت درد استفاده می شود. برخی افراد با این روش، چند ماه تا چند سال، قادر به تحمل درد خواهند بود. شات کورتون، درمانی است برای درد، اما تغییری در دوره آرتریت ایجاد نمی کند و کمکی به درمان نیز نخواهد کرد.

• تزریق ویسکو ساپلمنت: که از مواد مختلفی از جمله هیالورونیک اسید تشیکل شده اند، ماده ای که به طور طبیعی در مایع مفصلی یافت می شود. این تزریق به صورت هفته ای و طی سه تا پنج هفته انجام می شود.

درمان های جایگزین

مصرف مکمل هایی مانند گلوکز آمین و کندروایتین می تواند در برخی بیماران، نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

آن چه که اهمیت دارد این است که بیماران باید از سطح فعالیت های خود کم کنند و این که وزن بدنی متعادلی داشته باشند. با این حال، گاهی نیاز است مصرف دارو و یا برنامه های تمرینی نیز در نظر گرفته شود. مواردی مانند دوچرخه ساری، شنا و یا ایروبیک در آب به بیماران مبتلا به آرتریت مفصل ران همواره توصیه می شود.

کار

نوع کار بسیاری از بیماران به گونه ای است که باید ساعت ها پشت میز بنشینند، که خود عاملی است در بروز درد و سفتی مفصل. به همین خاطر، بیمار باید به طور مرتب از جای خود بلند شود و حرکات کششی را انجام دهد تا از میزان درد نیز کاسته شود.

ابزارهای کمکی

بسیاری از بیماران قادر به تحمل مصرف دارو و یا سایر روش ها جراحی نیستند، باید هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده کنند.

خلاصه ای از آرتریت مفصل ران

• استئوآرتریت ران، اختلال شایعی است که نتیجه آن بروز درد و ناتوانی در مفصل درگیر می باشد. در بسیاری از موارد، بیماران باید تحت جراحی تعویض مفصل ران قرار بگیرند.
  • در بسیاری از موارد، علائم بدون نیاز به جراحی، کنترل می شوند.
  • علت اصلی بروز آرتریت ران به طور قطعی مشخص نیست، اما برخی عوامل مانند چاقی، آسیب های شدید به مفصل ران، ابتلا به برخی شرایط مانند پوکی استخوان و یا عوامل ژنتیکی، احتمال بروز این اختلال را افزایش می دهند.
  • انواع دیگری از آرتریت وجود دارد که می توانند مفصل ران را درگیر کنند. آن چه که اهمیت دارد تشخیص به موقع و درمان موثر می باشد.
  • جهت تشخیص، متخصص ارتوپدی به بررسی سوابق پزشکی بیمار می پردازد، معاینات فیزیکی را انجام می دهد و تست های تصویر برداری مانند اشعه ایکس را تجویز خواهد کرد.
  • بیماران معمولا به دنبال درمان علائمی از قبیل درد در کشاله ران و یا باسن هستند. این درد، معمولا با افزایش فشار هنگام راه رفتن و یا ایستادن تشدید می یابد. سفتی و غیر همتراز بودن پاها، از دیگر علائم این اختلال می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص ارتوپدی خوب در تهران مراجعه نمایید.

Source: https://orthop.washington.edu/patient-care/articles/hip/osteoarthritis-of-the-hip-hip-arthritis.html