پارگی منیسک

سه استخوان ران (فمور)، ساق پا (تبیا) و کاسه زانو (پاتلا)، مفصل زانو را تشکیل می دهند. غضروف موجود همانند ضربه گیری ما بین فمور و تبیا عمل می کند. این غضروف، منیسک نام دارد و باعث می شود مفصل در جای خود تابث نگه داشته شود.

ممکن است منیسک دچار پارگی شود. پارگی منیسک حین فعالیت های ورزشی معمولا با سایر آسیب های زانو مانند پارگی رباط صلیبی نیز همراه می باشد.

علت پارگی منیسک

پارگی ناگهانی منیسک، عمدتا در فعالیت های ورزشی اتفاق می افتد. پیچ خوردن و خم شدن ناگهانی زانو و تماس های مستقیم مانند تکل رفتن روی زانو می تواند منجر به پارگی منیسک شود.

افراد مسن نیز در معرض پارگی منیسک قرار دارند، چرا که به مرور زمان و با بالا رفتن سن، غضروف ضعیف و نازک می شود. در این افراد حتی پیچش زانو هنگام بلند شدن از روی صندلی نیز می تواند منجر به پارگی منیسک شود.

علائم و نشانه های پارگی منیسک

در بسیاری از موارد بعد از پارگی منیسک، فرد قادر به راه رفتن با زانوی آسیب دیده می باشد. حتی بسیاری از ورزشکاران بعد از آسیب، به فعالیت خود ادامه می دهند. دو تا سه ورز بعد از پارگی، زانو متورم و سفت خواهد شد.

علائم شایع پارگی منیسک عبارتند از:

• سفتی و تورم
  • عدم توانایی در حرکت دادن زانو و محدود شدن دامنه حرکتی

در صورتی که نسبت به درمان پارگی منیسک، اقدامی صورت نگیرد، مفصل درگیر خواهد شد.

متخصص ارتوپدی ابتدا به بررسی علائم و نشانه ها، سوابق پزشکی و معاینه زانو می پردازد. میزان سفتی مفصل نیز باید بررسی شود، چرا که سفت شدن مفصل می تواند یکی از نشانه های پارگی منیسک باشد.

یکی از تست های تشخیصی پارگی منیسک، تست McMurray می باشد. پزشک با خم و راست کردن زانو، فشاری را به این ناحیه وارد می کند. در صورتی که منیسک دچار پارگی شده باشد، معمولا صدایی از داخل مفصل شنیده خواهد شد.

تست های تصویربرداری

از آن جایی که علائم پارگی منیسک، مشابه سایر آسیب های وارده به زانو می باشند، معمولا تست های تصویربرداری جهت تشخیص قطعی از سوی پزشک تجویز می شود.

اشعه ایکس، تستی است که پارگی منیسک را نشان نمی دهد، اما به تشخیص علت بروز درد مانند استئوآرتریت کمک می کند.

MRI، دیگر تست تشخیصی است که تصاویر دقیقی را از بافت مفصل زانو از جمله منیسک در اختیار پزشک قرار می دهد.

درمان پارگی منیسک

درمان پارگی منیسک بر اساس نوع، اندازه و محل پارگی در نظر گرفته می شود.

یک سوم خارجی منیسک، منبع خونرسانی است، به همین خاطر، آسیب در این ناحیه (ناحه قرمز رنگ) خود به خود بهبود می یابد و یا گاهی نیاز به جراحی می باشد. پارگی طولی، از جمله این آسیب ها و پارگی می باشد.

دو سوم داخلی منیسک، خون کمتری دریافت می کند و به همین دلیل، پارگی در این ناحیه (ناحیه سفید رنگ)، خود به خود بهبود نخواهد یافت و نیاز به انجام جراحی می باشد.

درمان غیر جراحی

در صورتی که پارگی جزئی باشد و تنها قسمت خارجی منیسک دچار پارگی شده باشد، نیازی به جراحی نخواهد بود. درمان غیر جراحی در مواردی از سوی پزشک در نظر گرفته می شود که علائم ادامه دار نشوند و زانو نیز استحکام خود را داشته باشد.

• استراحت، استفاده از کمپرس یخ، فشرده سازی و بالا نگه داشتن زانو، جزء موثرترین اقدامات هستند.

استراحت. در صورت بروز آسیب حین ورزش، استراحت داشته باشید. پزشک استفاده از عصا جهت پیشگیری از وارد آمدن فشار به پای آسیب دیده را توصیه می کند.

استفاده از کمپرس یخ. قرار دادن کمپرس یخ به مدت بیست دقیقه و چند مرتبه در طول روز توصیه می شود. از قرار دادن مستقیم کمپرس بر روی پوست باید خودداری شود.

استفاده از پانسمان الاستیک، که از بروز تورم پیشگیری می کند.

بالا نگه داشتن زانو، به کاهش تورم کمک می کند. توصیه می شود پا در سطحی بالاتر از قلب قرار بگیرد، حتی هنگام استراحت.

• مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی، مانند آسپیرین و ژلوفن که به تسکین درد و تورم کمک می کنند.

درمان جراحی

در صورت عدم بهبود علائم با درمان غیر جراحی، جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود.

• جراحی آرتروسکوپی، راه درمان پارگی منیسک می باشد. در این شیوه جراحی، دوربین از طریق برش کوچک ایجاد شده وارد زانو می شود و امکان مشاهده داخل زانو را فراهم می کند.
  • منیسکتومی جزئی. در این شیوه جراحی، بافت منیسک آسیب دیده اصلاح می شود.
  • ترمیم منیسک. در برخی موارد، امکان بخیه زدن قسمت هایی که دچار پارگی شده اند، وجود دارد. میزان موفقیت این روش، به نوع پارگی و هم چنین میزان سالم ماندن منیسک درگیر بستگی دارد. این شیوه، دوره نقاهت طولانی تری نسبت به روش قبل دارد.

بعد از بهبود اولیه، تمرینات توان بخشی برای بیمار در نظر گرفته می شود. این کار به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی مفصل کمک می کند. تمرینات کششی نیز باید به مرور انجام شوند.

در بیشتر موارد، امکان انجام تمرینات در منزل وجود دارد، مگر این که فیزیوتراپی از سوی پزشک تجویز شود. طول دوره نقاهت جراحی در حدود سه ماه می باشد. منیسکتومی دوره نقاهت سه تا چهار هفته ای دارد.

پارگی منیسک یکی از شدیدترین آسیب ها در ناحیه زانو می باشد. با تشخیص و درمان اولیه، بیمار قادر به انجام کارهای خود همانند قبل خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص ارتوپدی خوب در تهران مراجعه نمایید.