شرایط جسمانی پیش از جراحی ارتوپدی

شرایط جسمانی از جمله مواردی است که بر نتیجه جراحی های ارتوپدی تاثیر می گذارد. به همین خاطر، پیش از جراحی، متخصصص ارتوپدی به بررسی شرایط جسمانی و فیزیکی بیمار می پردازد.

نکته ای که اهمیت دارد این است که بیمار در شرایط جسمانی خوبی به سر ببرد و پیش از جراحی، ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و یا فشار خون بالا باید مورد بررسی قرار بگیرد. بیمارانی که پیش از جراحی آمادگی بدنی لازم را دارند، قطعا با نتایج بهتری روبرو خواهند شد.

چک لیست سلامتی بیمار قبل از جراحی ارتوپدی

دیابت

افراد دیابتی باید قبل از جراحی، میزان قند خون خود را کنترل کنند، چرا که دیابت کنترل نشده، روند بهبود زخم را به تاخیر می اندازد و احتمال بروز عفونت و یا بیماری های قلبی و کلیوی را افزایش می دهد.

مصرف انسولین حتما باید به پزشک گزارش داده شود، چرا که جراحی می تواند باعث استرس و بالا رفتن سطح قند خون شود. گاهی لازم است مصرف داروهای دیابتی پیش از جراحی قطع شود.

آنمی (کم خونی)

آنمی و کم خونی باعث بروز مشکلات قلبی حین عمل خواهد شد. به همین خاطر، پیش از جراحی سطح گلبول های قرمز اندازه گیری می شود و اگر از حد طبیعی کمتر باشد، اقداماتی جهت کنترل کم خونی پیش از جراحی در نظر گرفته خواهد شد.

مصرف داروهای اوپیوئید

افرادی که جهت تسکین و کنترل دردهای مفصلی خود، داورهای اوپیوئید مصرف می کنند، بعد از عمل به مشکل بر خواهند خورد. مصرف این قبیل داروها پیش از جراحی می تواند منجر به بروز عوارضی مانند پنومونی، تشنج و یا احساس گیجی شود. در خصوص کم کردن میزان مصرف این داروها حتما با پزشک مشورت داشته باشید.

واریس، تورم پاها و لخته شدن خون

جراحی و عدم تحرک بعد از آن، احتمال لخته شدن خون در نواحی مانند پاها را افزایش می دهد. تشکیل لخته می تواند منجر به بروز درد، تورم و حرکت لخته خون به سایر نواحی بدن مانند ریه ها شود. هر گونه سابقه خانوادگی به مشکلاتی از قبیل واریس، بیماری های مرتبط با لخته شدن خون و تورم پاها باید پیش از جراحی به پزشک اطلاع داده شود.

بالا رفتن فشار خون

در صورت ابتلا به فشار خون، حتما پیش از جراحی با پزشک مشورت داشته باشید. روز قبل از جراحی، چندین بار فشار خون خود را چک کنید. در صورتی که فشار خون تحت کنترل نباشد، جراحی به تاخیر خواهد افتاد.

مصرف سیگار و دخانیات

افراد سیگاری معمولا بعد از جراحی، بیشتر از سایر افراد در معرض عوارض ناشی از جراحی قرار دارند. عوارضی از قبیل: عفونی شدن زخم، پنومونی، حملات قلبی و سکته.

سیگار کشیدن روند بهبود زخم را به تاخیر می اندازد و مانع بهبود و ترمیم استخوان ها می شود. جهت رسیدن به نتایج بهتر و تسریع روند بهبودی، از بیماران خواسته می شود، یک ماه قبل و بعد از جراحی سیگار را کنار بگذارند.

چاقی و اضافه وزن

بیمارانی که چاق هستند و از اضافه وزن رنج می برند، بیشتر از سایر افراد در معرض عوارضی مانند عفونت زخم، پنومونی و حملات قلبی قرار دارند.

رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم و متعادل، از جمله عواملی است که بر تسریع روند بهبودی اثر می گذارد. به همین خاطر، بیماران باید قبل و بعد از جراحی، رژیم غذایی سالم و حاوی پروتئین و ویتامین ها داشته باشند.

معمولا پیش از جراحی، آزمایش خون جهت بررسی شرایط تغذیه ای بیمار از سوی پزشک تجویز می شود. اصلاح تغذیه ای می تواند از بروز عوارضی مانند عفونت و به تاخیر افتادن روند بهبودی پیشگیری کند.

شرایط فیزیکی

اگر به دلیل دردهای مفصلی، انجام یک سری حرکات و فعالیت ها را محدود کنید، در آینده با محدود شدن دامنه حرکتی و کاهش قوای عضلانی روبرو خواهید شد. حتما در خصوص فعالیت هایی که به بهبود قوای عضلانی کمک می کنند، با پزشک مشورت داشته باشید.

هر چه بیمار از لحاظ بدنی آمادگی بهتری داشته باشد، قطعا سریع تر قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود خواهد بود.

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب، اختلال پزشکی است که با تنفس های نامنظم حین خواب همراه می باشد، که این اختلال عمدتا در افراد میانسال مشاهده می شود. عدم تشخیص این اختلال می تواند منجر به بروز مشکلات قلبی و به تاخیر افتادن روند بهبودی شود.

در صورت ابتلا به آپنه انسدادی خواب پیش از جراحی، تست های تشخیصی و درمان های مربوطه انجام خواهد شد.

افسردگی

سابقه افسردگی و یا کمبود انرژی و درمان های پزشکی مرتبط، می تواند باعث شود تا فرد به مصرف داروهای اوپیوئیدی روی آورد، که مصرف این داروها روند بهبود را به تاخیر خواهد انداخت. به همین خاطر، در صورت ابتلا به افسردگی، حتما اقدامات درمانی را دنبال کنید تا از لحاظ فیزیکی و روانی، آمادگی لازم برای جراحی را داشته باشید.

مشکلات حافظه و اختلالات حرکتی

اختلالات ذهنی و حرکتی مانند بیماری پارکینسون، احتمال بروز عوارض بعد از جراحی را افزایش می دهد. افرادی که از چنین اختلالاتی رنج می برند، بهتر است بعد از جراحی، فردی بیمار را همراهی کند و شرایطی را فراهم کنند که از زمین خوردن بیمار پیشگیری شود.

دکتر محمدعلی عنایت اللهی متخصص ارتوپدی و دارای فلوشیپ فوق تخصصی جراحی تعویض مفصل با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های در زمینه ارتوپدی می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره تماس ۰۹۲۰۳۰۰۸۵۲۰ بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

عفونت استافیلوکک

استافیلوکک، از جمله باکتری هایی است که بدون هیچ گونه علامت و نشانه ای در مجاری تنفسی رشد می کند و احتمال بروز عفونت بعد از جراحی را افزایش می دهد. به همین خاطر، هر گونه سابقه عفونت با استافیلوکک باید به پزشک گزارش داده شود.

در صورتی که چنین عفونتی تشخیص داده شود، درمان هایی مانند مصرف آنتی بیوتیک و یا استفاده از پماد، جهت به حداقل رساندن احتمال بروز عفونت در نظر گرفته خواهد شد.

پوست محل جراحی

پوست محل جراحی باید کاملا تمیز و سالم باشد. از تیغ زدن ناحیه مورد نظر، دو هفته قبل از جراحی خودداری شود. روز جراحی نیز پوست ناحیه باید تمیز شسته شود.