شکستگی استخوان

استخوان ها ساختار قوی و محکمی دارند، اما گاهی در اثر وارد شدن فشارهای شدید، ممکن است خمیده شوند و در نهایت شکستگی رخ دهد، این شکستگی می تواند به صورت جزئی و یا کامل باشد. شدت شکستگی به میزان نیروی وارده به استخوان بستگی دارد. در صورتی که شدت آسیب خیلی زیاد نباشد، ممکن است استخوان ترک بر دارد. اما در آسیب های شدید، مانند تصادف، احتمال شکستگی استخوان نیز بیشتر خواهد بود.

شکستگی های استخوان افراد زیادی را ز جمله افراد با سنین بالا را بسیار درگیر خود می کند. هر چند شکستگی های استخوانی در همه رده های سنی بروز می کند . نیاز به درمان های خاص خود را دارد. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص انجام  درمان شکستگی استخوان  با شماره ۰۹۲۰۳۰۰۸۵۲۰ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ما را در اینستاگرام  دنبال کنید.

انواع شکستگی ها

اگر شکستگی استخوان، باعث بیرون زدگی استخوان از پوست شود، و یا اینکه زخم به استخوان راه پیدا کند، این نوع شکستگی، اصطلاحا شکستگی باز نامیده می شود. ازآن جایی که با باز شدن پوست، احتمال انتقال عفونت به زخم و استخوان افزایش می یابد، درمان این نوع شکستگی بسیار مهم می باشد.

شکستگی استخوان

برخی دیگر انواع شکستگی عبارتند از:

• شکستگی پایدار. در این نوع شکستگی، استخوان های شکسته شده در یک راستا قرار دارند، و به ندرت شاهد جابجایی استخوان خواهیم بود.
  • شکستگی باز یا ترکیبی. در چنین شکستگی، پوست توسط استخوان و یا ضربه، سوراخ خواهد شد. اما استخوان در زخم مشاهده نمی شود.
  • شکستگی سراسری. در این نوع شکستگی، استخوان ها به صورت افقی و در امتداد یک خط، شکسته می شوند.
  • شکستگی مورب. در این حالت، استخوان به صورت زاویه دار دچارشکستگی خواهد شد.

علت شکستگی استخوان

شایع ترین دلایل شکستگی استخوان عبارتند از:

• آسیب و ضربه. افتادن از موتور و یا تصادف، تکل رفتن بر روی پا در مسابقات فوتبال
  • پوکی استخوان. پوکی استخوان عارضه ای است که با ضعیف شدن استخوان ها همراه است و به همین خاطر، استخوان نسبت به آسیب حساس شده، و بیشتر در معرض شکستگی خواهد بود.
  • استفاده بیش از حد از استخوان. تکرار برخی حرکات شدید می تواند یکی از دلایل وارد شدن فشار بر روی عضلات و فرسوده شدن استخوان باشد. چنین حالتی عمدتا در ورزشکاران مشاهده می شود.

علائم و نشانه های شکستگی استخوان

معمولا شکستگی استخوان با درد و عدم توانایی در حرکت دادن ناحیه درگیر همراه می باشد. برخی علائم و نشانه های شکستگی استخوان عبارت است از:

• تورم و سفتی ناحیه درگیر
  • کبودی
  • تغییر شکل استخوان درگیر

تشخیص و معاینات بالینی

جهت تعیین شکستگی، متخصص ارتوپدی ابتدا به بررسی وضعیت جسمانی بیمار، شدت آسیب و صدمه و هم چنین علائم و نشانه ها می پردازد. عکس برداری با اشعه ایکس، یکی از رایج ترین روش های تشخیص شکستگی می باشد، که جرئیات دقیقی از استخوان را در اختیار پزشک قرار می دهد و پزشک می تواند نوع شکستگی را نیز تعیین کند.

درمان شکستگی استخوان

• گچ گرفتن

گچ گرفتن یکی از رایج ترین راه های درمان شکستگی می باشد. در چنین حالتی، استخوان به موقعیت اولیه خود بر می گردد، و با گچ گرفتن، جلوی حرکت استخوان تا زمان بهبودی، گرفته خواهد شد.

• آتل بندی

آتل، دامنه حرکتی استخوان شکسته شده را محدود می کند. تحمل آتل برای برخی افراد سخت است، اما این شیوه در درمان تمامی شکستگی ها توصیه نمی شود.

• تثبیت استخوان

در این نوع شیوه جراحی، پیچ های فلزی، در داخل استخوان، پایین و بالای محل شکستگی قرار داده می شوند. این پیچ ها، یه یک میله فلزی در خارج از پوست، متصل می شوند. در چنین وضعیتی، استخوان ها در موقعیت مناسب ثابت نگه داشته می شوند.

در مواردی که، پوست و بافت های نرم اطراف نیز دچار شکستگی شده باشند، یک تثبیت کننده خارجی، تا زمان جراحی بر روی ناحیه درگیر قرار داده خواهد شد.

• جراحی باز

در این شیوه جراحی، ابتدا استخوان های شکسته شده، به حالت طبیعی و اولیه خود تغییر شکل داده می شوند. سپس، جراح صفحات فلزی و پیچ ها را به سطح خارجی استخوان متصل می کند.

دوران نقاهت و بهبودی

معمولا چند هفته تا چند ماه طول می کشد، تا استخوان شکسته شده کامل بهبود یابد، که این بازه زمانی به شدت آسیب و رعایت نکات گفته شده از سوی بیمار، بستگی دارد.

درد بیمار، با کم کردن فعالیت و فشار بر روی ناحیه درگیر، بهبود خواهد یافت.

حتی بعد از برداشتن گچ نیز بیمار بایستی مراقب حرکات و فعالیت های خود باشد.

در طول دوره درمان، ممکن است استقامت عضلات ناحیه کاهش یابد، به همین خاطر، اغلب حرکات و تمریناتی، جهت تقویت قوای عضلانی و دامنه حرکتی از سوی پزشک برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

پیشگیری از شکستگی استخوان

رژیم غذایی سالم و ورزش، از جمله مواردی اند که در پیشگیری از شکستگی موثر هستند. رژیم غذایی سرشار از ویتامین D و کلسیم، از پوکی استخوان پیشگیری می کنند، و در مقابل، باعث افزایش قوای عضلانی می شوند. ورزش و وزنه زدن نیز از دیگر راه های تقویت مقاومت عضلات می باشد.

برخی از مقالات

آرتریت