شکستگی باز

شکستگی باز ، شکستگی است که در آن شاهد زخم های بازی بر روی پوست اطراف استخوان شکسته شده، خواهیم بود. در بیشتر مواقع، قطعات شکسته شده استخوان، باعث پاره شدن پوست در لحظه آسیب می شوند.

از آن جایی که در زخم های باز، احتمال ورود و انتقال باکتری ها و مواد آلوده از طریق زخم، و عفونی شدن زخم وجود دارد، در شکستگی باز، اقدامات درمانی فوری و بیشتری نیاز می باشد. به همین خاطر، هدف از درمان اولیه این نوع شکستگی ها، پیشگیری از بروز عفونت در ناحیه درگیر می باشد.

قبل از جراحی، زخم، بافت و استخوان کاملا تمیز می شوند، سپس با تثبیت استخوان در محل طبیعی خود، روند بهبود زخم نیز آغاز خواهد شد.

علت بروز شکستگی باز

شکستگی باز عمدتا در اثر اصابت گلوله و یا تصادفات ایجاد می شود، که معمولا با آسیب های بیشتر در سایر نقاط نیز همراه می باشد. البته ناگفته نماند که در برخی از موارد مانند زمین خوردن و یا آسیب های ورزشی نیز شاهد بروز چنین شکستگی هایی خواهیم بود.

شدت آسیب در شکستگی باز، متفاوت می باشد. در صورتی که شدت آسیب زیاد باشد، استخوان از زخم بیرون می زند. حتی گاهی ممکن است بافت های نرم اطراف استخوان از جمله، مفصل، تاندون، اعصاب و رگ های خونی و شریان ها، آسیب ببینند. به همین خاطر، هر گونه شکستگی با وجود زخم باز، به عنوان شکستگی باز در نظر گرفته می شوند.

شدت شکستگی باز به چندین عامل بستگی دارد، از جمله:

• اندازه و تعداد قطعات شکسته شده استخوان
  • آسیب بافت های نرم اطراف استخوان
  • محل ایجاد زخم و روند خونرسانی به بافت های نرم اطراف

آلودگی

منظور از آلودگی، تماس اشیای آلوده، شیشه های شکسته شده و حتی تماس لباس آلوده فرد با زخم ایجاد شده در پی شکستگی می باشد. دانستن محل دقیق آسیب، به تعیین بهترین گزینه درمانی کمک می کند.

عفونت

همان طور که قبلا اشاره شد، شکستگی های باز بیشتر در معرض عفونت قرار دارند. به طور کلی، هر چه میزان آسیب استخوان و بافت بیشتر باشد، احتمال بروز عفونت نیز بیشتر خواهد بود.

درمان استخوانی که دچار عفونت می شود، کمی سخت خواهد بود، و مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک و یا جراحی نیاز می باشد. به همین خاطر، پیشگیری از بروز عفونت، جزء اصول اولیه درمان شکستگی باز می باشد.

تشخیص شکستگی باز

در شکستگی باز، متخصص ارتوپدی به معاینه فیزیکی بیمار، آسیب های موجود و سابقه پزشکی فرد می پردازد. سپس، مواردی مانند محل زخم و شکستگی، آسیب بافت های نرم، اعصاب و جریان خون اطراف استخوان بررسی می شود.

تست های عکس برداری مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن، موقعیت و شدت شکستگی را نشان می دهند.

آنتی بیوتیک ها و تتانوس/کزاز

جهت پیشگیری از بروز عفونت، مصرف آنتی بیوتیک برای بیمار در نظر گرفته می شود. پانسمان استریلی بر روی زخم قرار داده می شود. جهت پیشگیری از جابجایی استخوان، اندام های تحتانی آسیب دیده تا زمان جراحی، گچ گرفته می شوند.

شکستگی باز ، شکستگی است که در آن شاهد زخم های بازی بر روی پوست اطراف استخوان شکسته شده، خواهیم بود. دکتر محمدعلی عنایت اللهی متخصص جراحی ارتوپدی و دارای فلوشیپ فوق تخصصی جراحی تعویض مفصل با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان شکستگی باز می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره تماس ۰۹۲۰۳۰۰۸۵۲۰ بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان شکستگی باز

درمان اولیه در شکستگی باز بسیار اهمیت دارد، زخم نیز بایستی به منظور پیشگیری از بروز عفونت، کاملا تمیز شود. بسته به نوع و شدت آسیب، از بی هوشی عمومی و یا موضعی استفاده می شود.

حذف مواد زائد و شست و شوی زخم، یکی از مهم ترین اقدامات در پیشگیری از بروز عفونت می باشد. در این مرحله، تمامی مواد زائد، مرده، و آلاینده های خارجی، از روی زخم برداشته می شود. در صورتی که اندازه زخم کوچک باشد، پزشک قادر به پاک سازی کامل زخم از مواد عفونی می باشد. بدین صورت که زخم، با سرم نرمال سالین شست و شو داده می شود.

با پاک سازی کامل زخم، شکستگی بررسی و استخوان ها در موقعیت اصلی و اولیه خود تثبیت می شوند. شکستگی های باز، با تثبیت داخلی و خارجی، درمان خواهند شد.

تثبیت داخلی

در این روش، پروتزهای فلزی مانند پلاک، میله و یا پیچ های فلزی، بر روی قسمت داخلی و یا سطح استخوان شکسته، قرار داده می شوند. این پروتزها به حفظ شکل و وضعیت قرارگیری استخوان ها تا زمان بهبودی کامل، کمک می کنند.

از این روش، در درمان شکستگی های باز با شرایط زیر استفاده می شود:

• زمانی که زخم تمیز باشد
  • کمترین میزان آسیب پوست و بافت وجود داشته باشد
  • امکان بازگشت مجدد استخوان ها به وضعیت قرارگیری طبیعی وجود داشته باشد

بعد از انجام این روش، قسمت های آسیب دیده تا زمان بهبودی کامل، توسط گچ و یا اسپلینت، ثابت نگه داشته می شوند. در طول این مدت، مصرف آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از بروز عفونت، ضروری است. زخم نیز بایستی همواره از نظر بروز عفونت، بررسی شود.

تثبیت خارجی

در صورتی که زخم و شکستگی باز، آماده دریافت پروتز نباشند، ثتبیت خارجی از سوی پزشک توصیه می شود. در شکستگی های شدید، ابتدا از این شیوه درمانی استفاده می شود. در تثبیت خارجی، پیچ های فلزی در قسمت بالا و پایین استخوان، قرار داده می شوند.پیچ ها یا پین ها در خارج پوست، به وسیله میله های فلزی یا کربنی به هم متصل می شوند.

از جمله مزایای این روش، ثابت ماندن استخوان آسیب دیده حین درمان زخم می باشد. در برخی موارد، پاک سازی بیستر زخم و پوست، و گرافت های بافتی، جهت بهبود استخوان آسیب دیده نیاز می باشد. با انجام این کار، بیمار سریع تر قادر به انجام کارهای روزانه خود می باشد.

• عفونت (به دلیل تجمع باکتری ها در زخم)
  • جوش نخوردن استخوان (به دلیل کاهش جریان خون رسانی به استخوان)
  • سندرم کمپارتمان (اختلالی است که با درد همراه بوده و زمانی که بازو و یا پای آسیب دیده، ملتهب شود و به عضلات و ماهیچه ها فشار وارد کند، تشدید پیدا می کند.در صورت بروز چنین اختلالی، جهت تسکین درد و فشار، بلافاصله جراحی انجام خواهد شد. در صورت عدم درمان این اختلال، شاهد آسیب های بافتی خواهیم بود.)

از جمله عوارض شکستگی های باز می باشند.

دوره نقاهت شکستگی باز

مدت زمان بازگشت به کار و فعالیت های روزانه در هر فرد، متفاوت بوده و به عواملی مانند نوع شکستگی و شدت آسیب بستگی دارد. برخی شکستگی ها به گونه ای است که فرد به استراحت بیشتری نیاز دارد و طول دوره نقاهت نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، شکستگی قسمت های تحتانی پا، جایی که تبیا درست در زیر پوست قرار دارد، دوره نقاهت بیشتری نسبت به شکستگی ران و یا قسمت فوقانی بازو دارد.

طول دوره نقاهت و بهبودی در افراد مبتلا به دیابت و یا بیماری های شریانی نیز بیشتر خواهد بود.

احتمال مشاهده سفتی، ناراحتی و یا ضعف، تا چند ماه اول بعد از آسیب، در ناحیه درگیر کاملا طبیعی است.

در خصوص زمان بازگشت به محل کار و یا زمان مناسب انجام کارها و فعالیت های روزانه خود با پزشک مشورت کنید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و ورزش، از جمله اقدامات موثر در تسریع روند بهبودی می باشد. این کار، به تقویت قوای عضلانی، بازگشت محدوده حرکتی به حالت اولیه و افزایش انعطاف پذیری عضلات کمک می کند.

مطالب دیگر سایت:

تعویض مفصل زانو