مراحل پیشرفت آرتروز زانو

آرتروز، یکی از شایع ترین انواع آرتریت است که اغلب زانوها را درگیر می کند. در مراحل اولیه، علائم این بیماری خفیف است. اما ممکن است فرد نیاز به جراحی پیدا کند.

آرتروز زانو، استخوان ها، غضروف و سینوویوم موجود در مفصل زانو را درگیر می کند. غضروف، بافت لغزنده ای است که سطح نرمی را برای حرکت مفصل فراهم می کند.

مراحل پیشرفت آرتروز زانو

سینوویوم، غشای نرمی است که ما بین مفاصل قرار دارد، مایعی به نام مایع سینوویال تولید می کند و مواد مغذی و اکسیژن را به غضروف می رساند.

در صورتی که این عملکردها مختل شوند، از استخوان مفاصل محافظت نمی شود و استخوان به مرور آسیب می بیند. آرتروز زانو، می تواند با درد و سفتی در ناحیه زانو همراه باشد. این علائم، به تدریج تشدید می یابند.

مراحل پیشرفت آرتروز زانو

ممکن است چند سال طول بکشد تا آرتروز زانو پیشرفت کند. درمان این وضعیت می تواند کمی سخت باشد، آن هم به این دلیل که علائم تا زمان پیشرفت بیماری، ظاهر نخواهند شد.

مرحله ۱٫ جزئی

در این مرحله، توده های کوچک استخوان به نام استئوفیت در زانو رشد می کنند که می تواند با آسیب جزئی غضروف همراه باشد.

هیچ گونه علائمی از نازک شدن فضای ما بین استخوان ها و تحلیل رفتن غضروف مشاهده نخواهد شد.

به ندرت پیش می آید که بیمار در این مرحله از احساس درد و ناراحتی شکایت کند. تست تصویربرداری اشعه ایکس نیز نتایج طبیعی را نشان خواهد داد.

مرحله ۲٫ خفیف

در این مرحله، ممکن است بیمار متوجه یک سری علائم شود. تست تصویربرداری اشعه ایکس و سایر اسکن ها، رشد استئوفیت ها را نشان می دهند و علائمی از نازک شدن غضروف نیز مشاهده خواهد شد.

فضای ما بین استخوان ها طبیعی به نظر می رسد، اما ناحیه ما بین بافت و استخوان کمی سفت می شود. در چنین شرایطی، استخوان ضخیم تر و سفت تر خواهد شد. لایه نازکی از استخوان زیر غضروف در مفصل رشد خواهد کرد.

در این مرحله، علائمی از قبیل درد و سفتی مشاهده می شود. مفصل زانو بعد از نشستن های طولانی مدت، سفت خواهد شد.

مرحله ۳٫ متوسط

در این مرحله، آسیب غضروف پیشرفت می کند و فضای ما بین استخوان ها باریک می شود که این مورد در تست تصویربرداری اشعه ایکس تشخیص داده می شود.

در این مرحله، درد و ناراحتی هنگام انجام برخی فعالیت ها مانند دویدن، راه رفتن و یا خم شدن زانو احساس می شود، علائمی اولیه از التهاب مفصل.

با پیشرفت آرتروز زانو، غضروف نازک می شود و تحلیل می رود. بافت پوشش دهنده مفصل ملتهب می شود و مایع سینوویال بیشتری تولید خواهد شد. این شرایط، اصطلاحا سینوویت نام دارد که با عنوان آب آوردن زانو نیز شناخته می شود.

مرحله ۴٫ شدید

این مرحله، شدیدترین مرحله آرتروز زانو است که علائم به خوبی احساس می شوند. فضای ما بین استخوان ها تحلیل خواهد رفت. در نتیجه، شاهد بروز علائم زیر خواهیم بود:

• سفتی مفصل
  • التهاب
  • کاهش مایع اطراف مفصل

در چنین شرایطی، مفاصل بر روی هم ساییده می شوند و هنگام حرکت و یا انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن، درد و ناراحتی بیشتری احساس خواهد شد.

تست های تصویربرداری اشعه ایکس، نشان می دهند که استخوان ها بر روی هم قرار گرفته اند. بدین معنا که غضروف به طور کامل تحلیل رفته است.

در موارد شدیدتر، استخوان تغییر فرم پیدا خواهد کرد. در این مرحله، جراحی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

تشخیص آرتروز زانو

ممکن است بیمار در مراحل اولیه، متوجه علامت و نشانه ای نشود. در صورتی که بیمار زانو درد داشته باشد، پزشک به بررسی سوابق پزشکی بیمار خواهد پرداخت. سپس، معاینات فیزیکی و تست های تشخیصی  انجام خواهند شد.

پزشک هم چنین به بررسی موارد زیر نیز خواهد پرداخت:

• زمان و ناحیه بروز درد و سفتی
  • میزان تاثیر علائم بر کیفیت زندگی
  • مصرف هر گونه دارو

پزشک به بررسی مفاصل، دامنه حرکتی و آسیب می پردازد. هر گونه تورم و درد نیز باید بررسی گردد.

اسکن MRI و تست های مایع مفصلی، به تشخیص علائم اولیه این اختلال کمک می کنند. آسپیراسیون مفصلی و برداشت مایع از مفصل با استفاده از سوزن نیز می تواند مفید باشد.

تست تصویربرداری اشعه ایکس، هر گونه آسیب مفصلی را به خوبی نشان می دهد.

آزمایش خون نیر از جمله تست هایی است که به تشخیص بیماری هایی مانند گات و یا آرتریت روماتوئید کمک می کند.

درمان آرتروز زانو

درمان به عواملی از قبیل مرحله آرتروز زانو و هم چنین میزان پیشرفت شرایط بستگی دارد.

درمان آرتروز زانو

مرحله ۱

در این مرحله، علائم بسیار خفیف هستند و مصرف استامینوفن و داروهای تجویز شده به تسکین درد کمک می کنند.

انجام برخی تمرینات بدنی به بهبود قوای عضلانی کمک خواهد کرد.

برخی منابع مصرف مکمل هایی مانند گلوکز آمین و کندروئتین را توصیه می کنند.

مرحله ۲

درمان در این مرحله، شامل:

• مصرف داروهای مسکن
  • شرکت در جلسات فیزیوتراپی، به منظور افزایش انعطاف پذیری و بهبود قوای عضلانی
  • استفاده از زانو بند، جهت کاهش فشار وارده به سطح مفصل
  • پوشیدن کفش های مناسب

می باشد. در این مرحله، افراد باید جهت پیشگیری از بروز درد، تغییراتی را در فعالیت های خود ایجاد کنند.

مرحله ۳

در این مرحله، درمان شامل موارد زیر می باشد:

• مصرف داروهای مسکن تجویز شده مانند استامینوفن
  • تزریق کورتون و هیالورونیک اسید

معمولا سه تا پنج مرتبه تزریق هیالورونیک اسید، به مدت سه تا پنج هفته برای بیمار در نظر گرفته می شود. مدتی طول می کشد تا نتایج این تزریق مشخص شود، اما نتایج تا شش ماه ماندگاری خواهد داشت.

مرحله ۴

در این مرحله، غضروف به طور کامل تحلیل می رود و معمولا نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو می باشد.

نکاتی در خصوص آرتروز زانو

آرتروز زانو زمانی اتفاق می افتد که مفصل زانو ساییده می شود و استخوان در قسمت های زیرین رشد می کند. که در نهایت شاهد بروز درد، تورم و مشکلات حرکتی خواهیم بود.

احتمال بروز آرتروز زانو در هر رده سنی وجود دارد، اما عمدتا در افراد بالای پنجاه سال شایع می باشد.

عوامل موثر ایجاد آرتروز زانو

عوامل موثر در بروز آرتروز زانو عبارتند از:

• بالا رفتن سن
  • آسیب های قبلی
  • استفاده بیش از حد از مفصل
  • ضعیف شدن عضلات ران
  • عوامل ژنتیکی

افراد ابتلا به برخی شرایط از قبیل هماکروماتوز، آکرومگالی و آرتریت روماتوئید، بیشتر در معرض آرتروز زانو قرار دارند.

پیشگیری از بروز آرتروز زانو

برخی عوامل، احتمال ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می دهند. با این که راهی برای پیشگیری از بروز این اختلال وجود ندارد، اما می توان از پیشرفت بیمار پیشگیری کرد.

• حفظ وزن بدنی سالم. اضافه وزن خود از دلایل وارد آمدن فشار بیشتر به مفصل زانو می باشد. به مرور زمان، این امر باعث ساییده شدن مفاصل خواهد شد.

چربی اضافی نیز می تواند باعث تولید سیتوکین ها (نوعی پروتئین) در بدن شود که نتیجه آن التهاب و تغییر در نحوه عمل سلول های غضروف می باشد.

پیشگیری از آرتروز زانو

پیشگیری از آرتروز ز

• کنترل سطح قند خون. بالا بودن گلوکز می تواند بر ساختار و عملکرد غضروف تاثیر بگذارد. دیابت نیز احتمال بروز التهاب و تحلیل رفتن غضروف را افزایش خواهد داد.
  • ورزش و تمرین بدنی. تمرینات سبک به حفظ انعطاف پذیری و قوای عضلانی زانو کمک و از بروز بسیاری از اختلالات پیشگیری می کنند.

پیاده روی و شنا به مدت نیم ساعت و پنج مرتبه در هفته توصیه می شود.

• کاهش احتمال بروز آسیب. وارد آمدن آسیب به غضروف، احتمال بروز آرتروز در آینده را افزایش می دهد. توصیه می شود از کفش های مناسب و محافظ زانو هنگام ورزش، استفاده شود.
  • انجام تست های همترازی استخوان. آنالیز نحوه راه رفتن و سایر تست ها به ارزیابی همترازی استخوان ها کمک می کند.

معمولا این تغییرات تا زمان پیشرفت بیماری و در مراحل اولیه مشاهده نمی شود.

• عدم استفاده بیش از حد از زانو. برخی ورزش ها و فعالیت ها که با حرکات تکراری مفصل زانو همراه هستند، مانند اسکات و یا نشستن بر روی زانو

افرادی که اجسام سنگین بلند می کنند، بیشتر در معرض آرتروز زانو قرار دارند.

استراحت کافی ما بین کار و فعالیت و یا ورزش می تواند مفید باشد.

• مراجعه به متخصص ارتوپدی. جهت پیشگیری از بروز آرتروز زانو، توصیه می شود با مشورت با متخصص ارتوپدی، تغییراتی در سبک زندگی ایجاد شود.

رژیم غذایی سالم، خواب کافی، کنترل استرس و فعالیت بدنی، احتمال بروز مشکلات مربوط به سلامتی از جمله آرتروز زانو را کاهش می دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص ارتوپدی خوب در تهران مراجعه نمایید.

Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/310579.php#understanding_osteoarthritis,https://www.medicalnewstoday.com/articles/310579.php

12 − سه =